Tuesday, December 14, 2010

Merapu tentang Tips Pembacaan

Ada banyak tips dalam bidang penulisan yang boleh aku jumpa kat dalam internet ni. Aku suka membaca. Dan sesapa yang otai dalam hobi ni patutnya pernah eksperimen camacam cara nak mengaktifkan sex laifenya. Tapi tak banyak tips PEMBACAAN yang cool yang pernah aku jumpa. Kalau sesapa terjumpa, silalah taruk link nya di ruangan komen dan kupas kenapa kau taruk link tu kat situ.
Maka atas demand ini, aku mencuba untuk berkongsi tips aku agar ia menjadi sesuatu yang bermanfaat kepada sesiapa yang mahu memanfaatkannya. Sungguhpun semua tahu, pembacaan bergantung kepada mood, aku nak kata juga bahawa mood itu akan mudah dihadirkan jika kita ada rutin. Korang boleh tanya lagi pasal perenggan ni di ruangan komen kalau nak aku eksplain dengan lebih lanjut pasal yang tadi sebab aku nak terus ke perenggan seterusnya, yakni memulakan tips aku.
Aku tak boleh melimitkan bahan yang aku baca kepada tajuknya saja. Walaupun tajuk yang menarik itu MEMANG aku akan baca, aku selalunya kena tahu APA yang AKU NAK. Bila aku dah tau apa yang aku nak, SEMUA BENDA yang aku baca akan seolah-olah nampak macam mengiya atau menidakkan tentang apa yang AKU NAK tadi.

Jadi, semuanya akan rasa macam menarik dan semakin menarik. Akibatnya, aku akan BERGHAIRAH untuk MULA MEMBACA. Sebab aku NAK TAU camana NAK DAPAT APA YANG AKU NAK. Supaya bila dah tau, timbullah ghairah untuk MELAKUKANNYA, demia sebuah kedapatan itu.
Maka bila dah berghairah nak membaca, aku akan mulakan membaca. Tulisan otai biasanya memang ada perenggan segmen untuk  intro, background cerita, senario dan isu atau mesej atau isik. Ada juga yang suka tulis style berjalan ke depann jer. Tak berenti-henti aksinya sampai nak garu kening pun tertangguh-tangguh sebab taknak berenti membaca. Penulis novel biasanya ada kelebihan begini. Ada juga bebudak yang menulis tanpa koma atau intonasi cam isik sebuah jurnal perubatan. Ada yang terlalu obses dengan nombor hinggakan dah macam aku bercakap dengan robot pulak.

Masa membaca, aku kena sentiasa ingat tentang apa yang aku nak tadi, berkaitan dengan tajuk material yang dibaca. Dan cuba memahami isik material tu sepanjang pembacaan. Kalau aku tak paham, aku akan ulang baca dua tiga kali. Part ulang baca ni, pernah sekali aku dok ulang baca perenggan yang sama sampai aku tertidur sebab ada member ajak berborak masa aku sedang dalam 'Waktu Membaca' ku. Bila aku nak sambung esoknya, aku tengok tak bergerak pun bookmark tu.
Bila dah dapat kefahaman aku tentang apa yang aku nak, Aku akan cari lagi benda lain yang nak dibaca. Aku akan maksimakan pembacaanku dalam waktu membaca tu. Biasanya aku limitkan dua jam sehari. Kalau dapat sekali raaap, baguslah. Sejak ber anak ni, aku buat style pecah-pecah. 20 minit sana, 20 minit sini.
Tapi tips ni lain pulak stylenya kalau baca suratkabar. Dalam membaca persuratkabaran, aku suka guna style 'from tip to tip' Aku akan amati setiap kolum dalam page sokkabar tu, dari bucu kiri atas, sehinggalah bucu kanan bawah. Setiap isu, kolum walhal iklan 8D sekalipun aku ambik tahu. Tapi takderlah nak hayati setiap koma atau tulisan bold tu. Cuma ambik isik penting jer. Macam kalau eksiden, kita nak tau teruk ke, bila? sapa? kat mana? apa pengajarannya? Sapa kita nak tuding? Dan sebagainya. Tapi lately aku memang skip bahagian sukan sebab banyak sangat gambar yang melarikan ghairah aku dari membaca ke benda lain.
Dan bila dah habis benda yang berbuku atau risalah dan flyers dari rumah ke rumah, aku akan mula mengamati setiap apa yang berperkataan. 'Jalan Sehala'. 'Awas'. Inggridien untuk tepung goreng pisang. Tapi aku lebihkan kepada proses memahami dari membaca sekali lalu.

Aku sebut satu-satu dalam hati dengan jelas atau dalam intonasi yang kelakar dalam pitch yang berlainan, bila aku sensorang dalam keta.
Sejak ada blogging ni, kehidupan membacaku jadi lebih saiko lagi. Oleh kerana aku ni berCC dari online. Eh. Beroline dari CC, maka aku akan save page kan setiap site yang aku blog walk masa aku berCC tu. Blog wajib, blog kengkawan, bloggggblog, blog. Dan bila anak bini dah tido, aku luangkan sejam untuk semua ini. Masa ni lah semua info, berita, muzik, dunia, perasaan, ekonomi dan lately ketuhanan akan menerjah otakku. Aku sumbat jer semua dulu tapi aku SEDARI apa yang aku baca.
Cuma kengkadang tak ingat jer baca kat mana.





Tu sebab kengkadang terlambat sikit nak komen blog anda. Hehehe. Kepada semua, saya minta maaf. hehehe..

Jangan risau. Kalau bukan saya, MESTI ADA orang lain yang KOMEN punya...
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...