|
Pengkritik: Merekalah mata kita yang sebelah lagi.
Agar perspektif ada depth |
Aku plan aku nak buat beberapa entry,
komen blog-blog mangsa aku dan siri itu akan berlarutan selama sebulan. Senang sikit aku
takyah update blog ni hari-hari cam duludulu lagi. Sebab sekarang aku dah
kerja kilang balik. Dan bila dah kerja kilang, aku
kena kawal sikit perangai berblogging aku ni.
Bukan apa. Nak
menaip satu entry memakan masa sebenarnya. Walaupun pada tahap genius cam aku ni, ia mengambil masa sekadar lima nam minit, namun
masa tetap masa. Dan kalau macam plan aku nak komen setiap blog yang aku dah save kan dalam hardisk laptop kilang ni malam NI jugak, ia akan mengambil masa sejam dua jugaklah. Tu part menaip jer tu.
Belum part mengarang, edit, cover line, masukkan NLP dan keyword berkenaan lagi.
|
Menulis? Menaip? Mengarang? |
Menulis entry blog ni unik padaku. Pada aku, kalau
menulis, tapi sekadar simpan jadi pekasam dan tak bagi orang baca serta bagi pendapat mereka terhadap pendapat kita,
adalah boring.
Diari tu lainlah cerita. Tapi, dah alang-alang kita susah payah duduk dalam postur yang tak betul selama 30minit menulis something yang accessible via internet,
apalah salah kalau kita dapat dua tiga pulohsen hasil dari usaha penat lelah tulang belakang kita tadi. Dan kat sinilah keunikan utamanya menulis di blog.
|
Ahhh...Terjun jer laaahh |
(Entry ni aku nak pergi arah yang lain, tapi dah termengarut arah yang ni, layan jerlah)
Dari situ namanya kita mahukan
exposure, maka memang lojiklah kalau kita
memblogwalk atau
mentwitkan hasil tulisan kita tadi. Kalau nak harap orang kat luar tu, nak datang kat blog kau dan baca apa benda yang kau nak cakap, jangan haraplah. Sebab diorang pun ada masalah dan blog serta wall yang perlu mereka update. Jadi, kau
kena ada saluran di mana kau boleh
vent kan hasil kerja kau ni. Sama ada dengan orang-
orang yang sekepala. Atau pun,
unsuspecting conspicous internet surfers yang memang harihari berjuta-juta jumlahnya kat alamaya ni. Dan ofkozlah masa kau memarketingkan entry terbaru kau tadi, kau
kena guna ayat yang kalau sesapa baca, mesti mereka rasa macam nak klik link kau macam:
"Beb, gua jumpa gambar lu bogel, Boleh tahan jugak, lu ni kan? Klik kat sini"
Atau...
"Klik kat sini dan saksikan orang Malaysia bakar bendera pada Hari Merdeka"
Dan salurkan ayat-ayat power ini di
chat room, twitter atau mana saja yang kau suka. Dalam sepuluh,
pasti ada sekor mamat yang termakan dengan katakata kau. Maka ia
akan menjadi masalah kalau kau promo pada 30 orang kawan kau saja. Kau
kena ada list yang sentiasa berkembang. Sebab pertama ialah
agar makin ramailah orang yang exposed dengan material kau dan sebab kedua ialah agar kau dapat
view yang BERLAINAN sebab kalau kau dok bergaul dengan orang yang sama jer, besar kemungkinannya korang ni akan sekepala. Ada baik ada buruknya tapi, objektif penambahbaikan ialah mendapat perspektif yang berlainan agar momentum sentiasa segar.
Ahh..Aku nak kurangkan bercakap, maka aku berenti takat ni dulu.
Aku mula mengomen besok ajerlah...Preparekan jerlah blog masing-masing dengan entry power-power..Hehehe
ZZZZZ