Thursday, March 8, 2012

Abu, genius yang skizo

Semuanya berlaku dengan pantas. Terlalu pantas. Hinggakan kalini memang diakui, Abu kalut. Abu kalut setelah mengetahui bahawa dia adalah salah seorang dari 20 manusia dalam dunia ini yang memiliki tahap kegeniusan yang tinggi yang sepatutnya berada di paling atas dalam rantai makanan. Tetapi itu tidak berlaku. Sebab sekarang Abu sedang lapar dan dia dah habiskan sakibaki duit syiling tabung simpannya untuk datang ke KL nak ambik result test yang dipegangnya itu. Abu happy. Tapi Abu juga lapar. Abu lapar, sebenarnya.

Abu tak suka keadaan macam ni; lapar, terdesak, happy dan blank pada masa yang sama. Abu lebih suka dok rilek rilek di tepi salah sebuah pantai di Bahamas, contohnya. Hanya dok menyandar menikmati keindahan suasana damai, dengan deruan bunyi ombak yang melalaikan. Kejapkejap isap straw minum air. Kejapkejap minum air. Kejapkejapp, ahhhh. Lega benar, laa konon. Tapi tak. Abu sekarang berada dalam keadaan lapar, nak kena pikir macamana nak cari duit untuk makan, dan tambang balik semula ke rumahnya di Pedas. Dan perutnya baru saja berbunyi. Seorang budak gemuk makan burger melintas depan Abu. Abu rasa macam nak rompak ajer burger budak tu. Dia merenung budak tu sampai budak tu perasan. Budak tu sembunyikan burger dia. Abu tersedar dari halusinasinya. Budak tu lari. Peh! Lapar betul, tu...

Abu melangkah longlai di kaki lima. Dia takbleh berpikir. Pandangannya berpinarpinar. Pikirannya semak dan bising. Kalau boleh Abu nak merabaraba merangkak atas jalan tu ajer. Tapi abu tau itu takkan menyelesaikan masalahnya. Abu kena cari makanan. Untuk makanan, Abu kena cari duit. Untuk duit, Abu kenalah cari, errr....mmmm.....

Lama jugak Abu berdiri kat situ, termenung. Sibbaik brader yang jalan belakang Abu tak terlanggar Abu tadi, masa tetiba Abu berenti. Orang ushaar Abu yang kelihatan tekun memikirkan sesuatu. Abu seakan berada dalam trance. Abu nampak macam melihat sesuatu tapi anak matanya membesar dan menguncup mengikut apa yang terlintas di pikirannya. Abu fana' bak kata golongan tarekat. Daan jika Abu fana', Abu pergi mana? Just what the hell is going on?

Tetiba dalam reramai yang ushar Abu tu, ada sorang akak yang lalu, melontarkan sekeping limaposen ke arah Abu. Bijik mata Abu yang tadi statik memandang sesuatu, tetiba terpaku mengikut gerakan pada duit syiling tu yang bergolek ditepinya. Tak lama kemudian, ada lagi orang baling syiling. Kemudian ramai lagi. Kemudian ramai lagi. Ada jugak baling duit kertas. Tetiba Abu rasa cam best. Tetiba Abu rasa cam sial.

Tapi yang penting sekali ialah; Abu rasa laparrr.....

The End

Published with Blogger-droid v2.0.1

Habis laaa

''Gua dah jumpa function save draft dalam blogger droid...Habis laaaahhhhh''

MamatA: gila sloww
MamatB: kehkehkeh...

Published with Blogger-droid v2.0.1
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...