Wednesday, January 12, 2011

Komen kepada: Aku Anak Bumi Adat

Entry asal:

Duduk dekat berpelasaran,
Dekat rumah dekat kampung,
Sehalaman sepermainan,
Seperigi sepermandian,
Segayung sepergiliran,
Sejamban setepian,
Muafakat tak berubah,
Rahsia tak bertukar,
Ibarat labu menjalar ke hulu,
Ibarat kundur menjalar ke hilir,
Pangkalnya sama dipupuk,
Pucuknya sama digentis,
Buahnya sama diambil,
Ke bukit sama didaki,
Ke lurah sama dituruni,
Ke laut sama di renangi.


Salam Khairul,



Ke sini sama di itu,
Ke sana sama di ini,
Tanah sekangkang dah naik lalang
Rumah pun dah nak tumbang

Mana pergi anak muda?
Mana pergi orang tua?

Semuanya sibuk ke kedai kopi
Atau lepak di CC
Sapa yang pedulik?
Anak negori yang rumahnya tak bernasik?

Mana si cilaka undang perut luak?
Yang peranannya hanya sebagai tok lawak?
Katakanlah aku kurang ajar
Akan ku katakan kamu semua mangkuk benar...

Aku tak bangga jadi anak negori
Kalau yang tinggal hanyalah puisi


Komen kepada: kita ini bodoh, jobo atau ngada-ngada?

Entry asal:
Brader Kulup Meng GILA

...siapa yang berkuasa pula menetapkan rambut panjang bagi lelaki adalah tidak sesuai untuk majlis rasmi? kalau kemas dijaga apa salahnya? teori mana pula ni? waktu aku berambut panjang hari itu ramai juga kawan/ saudara menegur tak senang dan sanggup menawarkan diri untuk memotong rambut aku. ambil berat dan sayang sungguh mereka dengan aku. anehnya, takde pulak mereka tawar diri nak tolong tengok2kan anak aku kalau sayang aku sangat..

paling bodoh dalam perkhidmatan awam tak boleh berjubah dan berkopiah putih. orang beragama sikh boleh pulak pakai turban dan ndia bebas pakai saree.
kenapa? ada yang jawab islam tak perlulah berkopiah atau berjubah, cukuplah menutup aurat dan berpakaian bersih.

jadi, masalahnya apa kalau berserban, berkopiah putih dan berjubah?
hahaha! korang taulah ye dak?

baca sampai habis...


Salam Tuan Kulup:

Seperti berbahasa, Melayu juga suka menghormati orang lain dengan berpakaian macam orang tersebut.
Tu yang ada pakai kalung bunga masa pegi kuil.
Atau pakai topi diperbuat dari daun kelapa masa pergi rumah panjang.

Sampaikan lelama, Melayu pun dah lupa dia pakai baju apa tadi sebenarnya...

Aku tak pernah pulak tengok orang non Malay ikut pakaian orang Malay bila ke tempat Malay...?


Bila ntah Melayu nak ada jatidiri?

Kalau ada, apa agaknya pakaian rasmi Melayu?

Sapa berminat?

Cuss like an adult! Easy For learn meyhh...
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...