Thursday, March 15, 2012

KTM's new coaches

Seminggu selepas gua taruk posting yang ini, KTM telah  melancarkan deretan koc 'Made in China'nya ke landasan-landasan usang dalam sistem railway Malaysia. Walaupun dengan terlancarnya koc ini tidak mengubah apa-apa pun dalam mutu perkhidmatan sistem komuter KTM, kelibat koc-koc baru dilandasan purba tersebut berjaya juga mengalihkan fokus para pengomen tegar daripada terus memukimakkan sistem celaka ini tiap kali train stall pagi-pagi time pegi kerja.
Warna pilihan: merah, biru, kuning dan kelabu taik hanjing
Gua terlepas naik koc ni masa ia mula-mula launching. Tapi sebagai pengguna tegar laluan Sungai Gadut ke Setia Jaya, gua tak pedulik sebab gua mesti dapat merasa punya. Dan seperti yang gua harapkan, semalam gua dah naik koc baru. Takdelah gempak sangat... 

Warna kelabu tu lebih menguasai nampaknya
Yang menjadi kayu pengukur pada gua dengan terlancarnya koc baru ini ialah: adakah sistem kemuter KTM semakin baik? Dalam minggu ini saja (11-16 Mac), dilaporkan dah berlaku 3 kejadian train stall. Sekali pada Isnin (masalah kat Salak Selatan), pada Selasa (masalah kat KL Sentral) dan Rabu (masalah kat Kepong). Dan ketiga-tiga kes berlaku di antara pukul 9am ke 1030am. Gua dah malas nak menganjing part ni sebab gua tau, sistem maintenance KTM ni adalah umpama pahat. Yang berkarat. Gua nak tengok pada Jumaat ini (16 Mac) apa jadi sebab biasanya, tren kemuter mencapai kemuncak kepukimakkannya pada hari Jumaat, between 530pm ke 830pm.
Nampak macam canggih. Adakah pengguna akan menikmati mutu
udara yang lebih bersih, wangi dan sejuk dalam koc baru?
 Apa lagi yang gua nak komen pasal koc baru? Lu tengok la sendiri gambar-gambar spy-cam yang gua post. Kalau lu adalah sorang budak kampung yang terletak di kaki bukit Banjaran Titiwangsa, mungkin lu akan heran dan berbangga dengan koc-koc baru ni. Tapi sebagai seorang urbanites yang bercitarasa New York dan tapi berjiwa wali-wali, gua langsung tak heran dengan rupa koc baru ni. Apa yang terlintas dalam kepala gua masa ushar interior koc tersebut ialah: "Made in China"
Koc baru ni lebih panjang dari koc lama.
Kapasiti pada satu-satu masa ialah 1100 orang wangi atau 1000
orang yang berbau keti
 Dan bagi menunjukkan yang gua ni seorang pengomen yang bagus, gua bagitau kenapa gua langsung tak terusik dengan pelancaran koc baru ni. Sebabnya mudah: masalah dengan kemuter bukanlah kocnya atau sistem railway nya atau equipment-equipmentnya yang primitif. Masalah utamanya ialah SIKAP. Ya. The same old Malaysian shit. Yang gua perasan, selagi takde orang komplen, mereka takkan perbaiki apa kerosakan yang ada di koc atau di stesen mereka (eh? ini macam dah sama dengan kebanyakan agensi kerajaan...) Macam kes bangku dulu. Atau kes eskalator dulu. Gua tak pasti pulak sapa yang komplen pasal koc yang sampai dapat koc baru ni. Eh?
Sambungan antara koc dah takde pintu macam koc lama.

Besi pemegang pun nampak ergonomik. Bila frekuensi batang
batang besi ni dibersihkan, ye? Penyakit macam-macam sekarang ni

Sambungan antara koc yang seakan dalam LRT.

Siap ada display dalam koc untuk next station. Pengguna tegar KTM
sedar bahawa elektronik notice board macam ni tak pernahnya tepat.

Siap ada CCTV dalam koc. Adakah ini dummy atau betul-betul
ada orang memantaunya? I highly doubt it is being used.

Part ni ajer nampak peningkatan dari koc lama. Ia berkelip-
kelip menunjukkan kita kat laluan dan stesen mana.
Jangan ushar lelama nantik sawan

Siap ada TV untuk viral video propa kerajaan. Ruang iklan
pun ada kat tepi-tepi dinding koc. Setakat ni kebanyakan
ruang ni diisi dengan gambar Najib
Apapun, gua bukanlah seorang warga yang tak bersyukur atau tak reti berterimakasih. Di ruangan yang tah sapa yang pedulik ni, gua nak ambik kesempatan mengucapkan tahniah kepada siapa saja yang dapat habuan dengan terbelinya koc Made in China ni, serta gua nak persembahkan jari keramat kepada sistem perkeretapian yang paling syok sendiri dalam Asia Tenggara. Semoga terus menjadi sumber kepukimakkan kami.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...