Sunday, November 28, 2010

Blogging versus berdiari

Walaupun aku BARU MULA berblogging, aku dah ada selonggok benda yang boleh aku baca dan kaji balik pasal penulisan dan keadaan emosi aku, masa entry ditulis. Ia merupakan tools muhasabah yang amat bermakna pada diriku di masa lapang kerana aku suka mencari kelemahan sendiri. Bila dah tau apa yang lemah, aku boleh baiki mana yang perlu. Atau cari orang yang boleh baiki aku. Atau sub ajer kat kontraktor Melayu.

Ada tulisan yang membuatkan aku loya dengan diri sendiri sebab kelemahanku menahan diri dari menggunakan perkataan yang tak baik macam mencarut ketika emosional, umpamanya.

ADA tulisanku yang membuatkan ku rasa macam bagus, lantas rasa amat berdosa kerana bukti akan kelemahan akhlakku itu terpampang di depan mataku. Kalau dulu, nasib baik jugaklah sebab ia dalam bentuk mastercopy zine, atau diari atau selembar kulit pokok kayu yang takde orang hingin nak membacanya. Sekarang ni, dalam dunia blogging ni, aku menghebahkan kelemahanku itu ke merata tempat dan aku pasti, amat pasti, ADA yang MEMBACAnya. Dan tahu siapa diriku. Sebab AKU punyai kelebihan sebegitu, maka sudah pasti, maklumat peribadai yang terpancar secara subliminal dalam entry ku itu, dapat diBACA oleh sesetengah dari mereka. Dulu aku kisah. Tapi sekarang tidak lageeee...

Banyak jugak tulisanku yang indah khabar dari rupa, sebab aku berminat dan bercerita pasal benda yang NAK aku amalkan, bukan apa yang TELAH dan SEDANG aku tunaikan. Tulisanku itu MENAMPAR diriku yang pada masa akan datang, sekiranya aku masih berada dalam BULLSHIT yang sama pada hari esok. Aku suka tulisan sebegini.

Tapi akibat blogging, tulisan-tulisanku jadi mendatar. Mundane. Aku dapati satu trend 'mood' tulisanku yang berubah-ubah dalam kitarannya mengikut tarikh keluar gaji. Malahan dahada jugak tulisan yang berupa 'trick' nak tarik traffic sebab aku suka dengan trend peningkatan jumlah follower dan comment, seperti yang dinyatakan dalam disclaimer di bahagian bawah sekali di blog INI.

Dan yang paling best; yang paling aku sayang; ialah blog aderberani sebab setiap tulisanku itu adalah baru. Setiap entry membawakan kembali perasaanku ketika mulamula membaca entry yang aku komen tersebut. Tiap kali baca komen dalam setiap entry itu, aku mesti terinspirasi nak buat entry baru. Hehehe.


Dan semua data yang aku dah gather dari kesemua 5 blog aku setakat hari ini, mengarah kepada satu mesej:

I'm a self centered, smooth-talking, whiny, owner of a kick-ass brain. Hehehe
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...