Friday, June 8, 2012

GTP Public Transportation? Stop Joking please

Sistem pengangkutan amatlah mustahak dala pembinaan ekonomi setempat. Sistem transportasi kepada masyarakat, adalah umpama hemoglobin kepada badan. Takde hemoglobin, takdela oksigen yang sampai dari peparu ke sel atau takdelah bahan kumuh dibawa dari sel ke peparu/hati.


Kembali ke topik, bila sesuatu tempat tu ada masalah dengan sistem pengangkutannya, maka tempat tu dah bersedia untuk pupus dari ingatan rakyat. Kita takkan nak pegi ke shopping kompleks yang susah nak dapat teksi atau bas. Kita takkan naik teksi pegi town kalau barang-barang yang dicari boleh ditemui dari van yang memekak tekan-tekan hon jual sayur pepagi tu. Malah, kita takkan keluar rumah pun kalau kita tau nak dapat teksi/bas itu sukar. Baiklah, rasanya by now, kita semua dah setuju yang sistem pengangkutan awam itu mustahak. Ni kita cerita untuk rakyat yang tak mampu. Untuk orang-orang yang macam aku. Untuk orang-orang yang kaya raya macam 75% percentile rakyat negara ini, isu-isu dengan sistem pengangkutan awam ni, diorang tak ambik port. Semua ada BLM maaa.


Maka di sini, peranan bas, teksi, kemuter dan LRT menjadi mustahak. Sampai bila kerajaan asyik nak fokus pembangunan dalam bidang ini cuma di bandar-bandar besar ajer? Padahal, kebanyakan duit yang dikumpul dibandar tu, datangnya dari orang-orang kampung yang datang jenjalan kat town.


Tak cukup dengan masalah sistem bas henti-henti yang lingkup satu semenanjung, dengan mutu perkhidmatan kemuter yang nampaknya takkan berubah selagi BN tak tumbang, industri perteksian juga diambang bahaya, sebenarnya....


Dari sudut pemandu teksi, acapkali kita dengar kes pemandu teksi dirompak, dikasari, ditipu oleh penumpang. Dahlah nak dapatkan penumpang kat area luar bandar lebih tidak pasti kebarangkalian berjayanya dari pergi memancing, memperjudikan keselamatan diri lagi, tak cerita lagi masalah-masalah teknikal dan dokumentasi dari pelbagai pihak macam JPJ, polis, SPAD, persatuan pemandu teksi dan segala uwan dan atok lagi. Dapatnya ada la duaploh hinggit, yang mengepaunya nak dekat tigaploh lima hinggit tetiap hari. Dahla bukannya boleh main angkat jer penumpang. Kang pasal nak dapatkan RM15, nyawa tah kemana teksi tah kemana. Kalau driver perempuan, lagi la mencemaskan.


Dari sudut pengguna teksi pulak, masalah nak dapatkan teksi yang reliable amatlah susah. Bila dah jumpa yang reliable, dah ada kepercayaan, abam teksi terlupa batas customer-supplier pulak. Tak cukup dengan tu, tak cerita lagi sex maniac yang jadi taxi driver, perompak atau ex-kaki mabuk/dadah yang bilabila masa jer diorang boleh triger dan hulur pisau kat leher kita. Imej cab-driver atas jalan dah memang jelek maka tak hairan jika mereka bertindak sebijik seperti yang kita labelkan mereka.


Dari sini kita lihat secara umum masalah dalam industri teksi dan peranannya dalam menentukan kejayaan GTP public transportation ni. Teksi hanyalah satu contoh. Banyak lagi benda yang perlu dibuat nak ubah sistem pengangkutan kita ni dari takuk lama ke the next level. Gua malas nak elaborate semua, tapi malas dah nak pikir point-point lain.


Published with Blogger-droid v2.0.4
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...