Wednesday, April 27, 2011

Rahsia Blog Giggling the Google



Semua orang tahu apa itu keyword, betul tak? Selain dari follower, orang yang klik kat link blog korang, atau auto ping dari team-team blogger, mendapatkan trafik dari search engine juga adalah satu skill. Harini aku nak kongsi satu teknik yang aku belajar dari korang semua. Aku tak reti nak mengajar secara formal sebenarnya sebab aku akan jadi amat boring dan series. Tapi aku nak try.

Ramai tahu taktik menggunakan perkataan dari topik di sokkabar dan taruk dalam the first 101 character of a posting untuk tarik new readers. Bila innocent bystander nak catchup dengan isu semasa macam perang saudara di Libya misalnya, entry engkau pun akan tersenarai sama selagi korang post benda tu kat google buzz. Maka kau akan mendapat new unique visitor. Ini adalah taktik marketing blog yang sangat baik. Ok jugaklah untuk sesiapa yang nak merasa makan duit dengan blogging.

Ramai jugak tahu bahawa search engine akan jumpa gambar dulu (file yang dot jpg, bmp, gif, png misalnya). Jadi, kalau kau search perkataan mencarut, kau akan diarahkan ke gambar yang nama failnya mencarut atau ada perkataan mencarut dalam the 1st 101 character entrynya. Paham? Hahaha. Sebab tu aku galakkan korang taruk gambar dalam entry korang. Selain sebagai halwa mata, ia juga membantu search engine menjumpai engkau. Interlok sungguh bahasa aku.

Jadi, mengetahui hakikat pencarian ini, aku pun buatlah satu blog dimana nama setiap entrynya adalah umum dan aku rasa relevan dengan keadaan masa ia di posting. Kalau ada mamat search perkataan 'suck' 'dot' simple' 'lonely' atau jenis manusia yang sesuai dengan target blog-blog aku, mereka akan jumpa blog ini sebagai result. Bahkan kalau kau search nama 'google' pun, blog aku tersenarai sebagai salah satu result pencarian kau (#1762908762-hehe).

Sebagai pengisian kepada entrynya, aku google image search-kan tajuk posting aku tu tadi dan ambik gambar-gambar yang berkaitan. Aku boleh main kotor dengan rename gambar tu kepada keyword yang sama dengan title tapi sebagai tanda aku masih menghormati hak rekacipta, aku gunakan ajer nama asalnya, macam mana aku jumpa dia dalam google.

Aku tau, kalau nak lagi gempakkan blog hitamelekit ni, aku kena SEO friendlykan the whole schbang. Tapi takpelah...Inipun dah penuh shoutbox aku dengan spammers. Aku tak kesah. I welcome everybody. That's the beauty. Anyway...

Bila orang dari google atau yahoo masuk ke dalam blog ini, mereka akan dipaparkan dengan grafik (yakni gambar-gambar yang aku curi tadi). Grafik ialah taktik simple untuk menarik orang. Aku pun taruklah sepatah dua kata nak kasi gambar tu ada kaitan dengan topik. Aku juga show banyak entry sekali loading, kasi dia tengok puas-puas. Kasi ejakulasi.

Bila dia dah steady dan waras, maka dia akan kreatif, dia akan jumpa link ke blog-blog aku yang lain yang kat sidebar belah kanan tu. Link tu pulak nampak gempak sebab semuanya sentiasa diupdate (hehehe). Mesti visitor tu tak sangka yang semua blog itu sebenarnya ialah blog-blog aku. Dahlah setiap satunya bercanggah antara satu sama lain.

Lagipun, seperti yang aku terangkan kat blog kawan rapat aku satu masa dulu, salah satu kelebihan lagi blog ini ialah ia memudahkan aku nak blogwalkkan KESEMUA blog aku sekali gus. Takdelah aku kena retype bila blogwalking kat shoutbox orang. Sekarang aku just bawak blog hitamelekit ajer ke mana-mana. Twitter pun sama.

Dari sini aku belajar, jika blog itu ada konsep dan rancangan yang sistematik, ia akan berjalan dengan baik jugak. Nak pertajamkan plan, kita kena ada ilmu dan tak malas mencuba. Dan percaya atau tidak, aku banyak belajar tentang business dari blogging ni semua...

Dan untuk itu aku ucapkan:  
Terima kasih kepada semua!
Thanks! Sieh-Sieh! Tamatgotchi! Nallerekek! Eh? Betul ke?


p/s: sorry, takde gambar sebab lambat sangat loading...

Member Twitter (@encikmamat)



Twitter page cik Mamat

Aku akan buat siri mengomen kengkawan yang aku jumpa kat Twitter. Dan aku nak mulakan dengan mamat ni. Dia adalah seorang follower baru tweet aku. Aku tak kenal dia dan dia tak kenal aku. Aku start dengan dia sebab dia anonymous. Nama dia Encik Mamat.


Blog dia kat blogspot bertajuk encikmamat.blogspot.com. Menurut posting yang ni, mamat ni baru lagi bertweeter. Dia tak reti sangat amendernya tweeting ni. Aku pun sama. Tapi aku suka eksperimen dan Alhamdulillah Allah kurniakan kelebihan masa. Maka aku nak kongsikan sedikit di sini.

Jika kita ialah seorang blogger (tak kiralah blog jenis apa), ada akaun twitter membantu dalam marketingkan blog kita. Kita boleh terus tweetkan link ke entry terbaru itu ke follower list kita. Ini adalah gaya marketing yang amat berkesan. Cuma pastikan kita menggunakan ayat yang menarik dalam tweet tersebut bagi menarik perhatian pembaca untuk mengeklik link yang diberi. Kahkahkah.

Nak mendapatkan follower baru juga amat mudah. Twitter ni masih baru agaknya dimana masih ramai lagi yang publickan akaun mereka. Kebiasaannya, bila kita follow orang, orang itu akan follow kita balik. Jadi, kita followlah ramai-ramai dan unfollow balik bila kita dapati mereka tak follow kita semula. Hehehe. Bila kita dah dapat perhatian mereka, barulah kita masuk ke step kedua.

Pastikan tweet-tweet kita menarik. Cara menarik perhatian paling koman dalam cyberspace Malaysia ialah dengan trolling. Provoke orang yang kita follow tadi tu. Seeloknya bagilah salam dulu dan janganlah mencarut atau sampai bergaduh. Ingatlah, kita nak berkenalan sebenarnya. Don't get carried away. Cara kedua yang baik ialah memberikan tweet yang inspiring. Kengkadang tu bolehlah retweetkan quote dari tweet orang. Tapi ada limit nak buat camni.

Lagi satu ialah dengan melayan hash-tag yang trending. Kau tengok apa yang tengah hot ditweetkan sekarang dan join semangkuk. Cara ni paling senang nak dapatkan follower baru. Nak dapatkan spammers pun ye gak.

Aku suka tweeting sebab ia mengasah pemikiranku untuk bercakap dalam 140 character. Ini amatlah penting sebagi blogger dalam memastikan kita sentiasa menulis dengan ayat-ayat yang power dan berisi. Twitting juga mengasah kepikapanku dalam berdialog. Takdelah aku kaku masa interview...

Apapun, semoga @encikmamat akan terus memfollow aku dan blog aku dan RT semua bullshit aku. Hah!

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...