Monday, December 12, 2011

Kebankrapan Syarikat Bas Henti Henti di Seremban

Pelik gua bila mendengar kat berita yang syarikat bas henti henti di Seremban boleh bankrap. Kononnya syarikat dah bertahun tanggung kerugian dan terpaksa ambik business decision dengan mengangkat bendera putih. Last last, kerajaan Negeri Sembilan pulak yang kena take over syarikat syarikat ni demi memastikan rakyat marhaen (macam gua) dapat ke sana ke mari menggunakan sistem pengangkutan awam.

Kalau korang taktau lagi, kat Negeri Sembilan ni, dah ada stesen kemuter baru. Dulu kemuter sampai seremban jer. Sejak May 2011, route dah extend sampai ke Sungai Gadut. Tak lama lagi sampai ke Rembau dan projek ni sebenarnya bersambung sampai ke Gemas. Tapi gua syak stesen stesen yang selepas Sungai Gadut akan kaput sebab masalah dengan sistem bas henti henti kat area N9 ni yang memang cam sial.

Bukan takde orang nak naik. Kau tengok ajerlah orang kat stesen bas Terminal One seremban time2 peak hour, orang tua muda berebut rebut nak naik bas. Gua tak salahkan mereka sebab frekuensi kehadiran bas memang rendah dan kalau mereka terlepas, alamat kena tunggu koman koman 30 minit for the next one.

Gua sebagai penggiat sistem kemuter KTM (yang pukimak) dan pengomen sistem pengangkutan awam secara amnya, telah bertungkus lumus mengerutkan dahi mencari punca kepada kegagalan syarikat syarikat bas ni. Dan setelah berpuluh temuramah, beratus cawan teh tarik dan berkepil kepil tiket bas, gua telah sampai ke satu penemuan yang menarik. Punca kegagalan bas henti henti sebenarnya adalah kerana PEMANDU BAS YANG TAK AMANAH.

Dulu dulu, bas ada konduktor. Sekarang, pemandu bas yang kutip duit. Tapi sejak implementasi sistem 'masukkan duit dalam tabung' orang ramai yang jarang nak menyediakan tambang tepat selalunya akan bayar pada driver bas ajer. Kat sinilah masalahnya. Driver bas bukan masukkan duit tu dalam tabung tapi masukkan dalam poket mereka. Malah, ada yang berpakat dengan supervisor tukang check tiket tu dan tong tong keuntungan. Akibatnya, perut pemandu semakin boroi, sementara syarikat semakin lingkup dan servis bas semakin merudum. Dahla immigrant yang tak berdeodoran semakin ramai yang naik, makin naik lemakla mereka menjaring duit2 ni dari masuk ke tabung.

Isu ni kena ditangani segera kerana jika tidak, yang efek ialah rakyat marhaen dan immigran, sistem ekonomi yang bergantung kepada mobiliti konsumer, serta gua yang kadang kadang balik atau pergi kerja naik bas sebab kepukimakan KTM tiada penghujungnya.

Satu solusi yang boleh diambil ialah dengan mengimplimentasi sistem kad prabayar macam yang RapidKL buat. Melalui cara ini, driver dah takleh nak songlap duit tambang. Mereka kena berenti dan hangkut lebih ramai lagi penumpang untuk upkan keuntungan kompeni dan lelama pengguna akan mula percaya kembali ke sistem pengangkutan awam.

Kalau tidak, maka program GTP serta kempen gunakan sistem pengangkutan awam yang digembar gemburkan oleh kerajaan hanyalah omong kosong dan hanya applicable di bandar bandar besar. Orang kampung dan suburbia cam gua, terpaksalah bekerja dengan lebih keras, berhutang dengan bank nak beli produk Proton yang tak pernah tak cibai tu dan turut serta dalam meningkatkan kadar trafik jem dan penipisan ozon dek pelepasan asap karbon monoksida.


Well, artikel ni patutnya lagi power tapi sebab gua taip benda ni sambil berdiri beratur nak naik bas Southern dan gua rasa macam nak pengsan dek bau badan immi yang macam bau habuk papan, maka gua tamatkan kat sini dulu.


Simpan point power untuk posting seterusnya. Ngeh ngeh ngeh.


Published with Blogger-droid v2.0.1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...