Monday, December 13, 2010

Post a comment


Dalam blog ni ajer aku kena cari idea nak tulis apa. Aku ni seorang twisted, self-absorbed, religious narcisist, jadi aku kengkadang boring jugaklah asyik dok ulang-ulang baca blog aku jer nak cari idea untuk entry baru. Dan atas sebab aku nak isik blog ni, maka aku ambik dari dunia bloglah jugak. Kalau takde idea yang didapati dengan mudah, aku pun mulalah mengomen.

Salah satu perkara yang menimbulkan perasaanku untuk terus membaca dan memahami ialah jumlah komen yang diterima oleh entry yang dipaparkan. Aku mesti akan masuk ke dalam entry yang jumlah komennya tinggi. Nak tau apa yang dibincangkan dalam ruangan tersebut.

Aku akan baca entry sampai habis, kemudian baca setiap komen tu mengikut kronologinya. Banyak idea untuk entry baru, dan pelajaran yang aku perolehi dari perbincangan atau pandangan pengomen-pengomen. Masing-masing dengan kefahaman dan kelebihan semasing. Dan biasanya, aku pun nak join semangkuk. Atau aku memangkukkan diri. Sehinggakan selalunya aku terlupa, entry yang aku baca tadi pasal apa.

Kengkadang tu, aku boleh kembali ke blog yang sama semata-mata nak tengok komen orang lain kepada komen aku, atau nak tengok ke manakah perbincangan ilmiah itu dah berupdate setakat ini. Atau nak berborak dengan tuan rumah. Tapi aku lebih berminat dengan apa pandangan orang terhadap pandangan AKU, sebenarnya. Maklumlah, narsisis. Kalau takde, aku dengan perasaan tak puas hatiku, terpaksalah mula semula dari kosong, cari benda lain nak dikomen.

Aku tak ghairah sangat nak mengomen kalau komen yang tinggi tu setakat kengkawan si tuan tanah cuba meninggalkan bukti kehadiran mereka diblog si penulis. Sebab diorang nak tunjuk support sesama diorang, maka kenalah komen sikit. Dan biasalah, komen kenalah yang menunjukkan aku ni dah baca entry kawanku itu sampai habis. Barulah appreciate nampaknya. Hehe. Aku buat camni kengkadang.

Aku tak bernafsu kalau komen yang beribu tu, setakat gado-gado yang takde kena mengena dengan entry. Pengomen sibuk bergaduh sesama mereka dek salah cakap kat entry yang lain. Aku lebih suka komen yang beribu-ribu tu ada kena mengena dengan topik. Ni bila aku ikuti evolusi komen yang terhasil dari entry, last-last yang menyebabkan ia banyak ialah perbincangan yang takde kena mengena dengan tajuk. Dah tu berhari-hari lak layan gado-gado tu. Memang adrenaline junkie betul la budak-budak zaman sekarang...


Aku malas nak komen blog politik dan agama sebab dalam kedua-dua bidang, aku taktau apa-apa. Blog agama sebab takde benda yang perlu dikomen setakat ini. Blog politik pulak, masing-masing dengan agenda masing-masing.

Mungkin aku kena luaskan pemandangan ke luar Malaysia. Aku nak mulakan ke Indonesia dan Singapura dulu...Nak lagi gempak, aku komen Wikileak jer terus

28 comments:

Anonymous said...

luaskan pemandangan dengan keluarkan diri daripada kotak.

Ka-Ching said...

makan dalam tuu

± said...

dushh! kena 8 bijik kat muka.takpe2, pasni komen btol2, x main action beam dah kat sini. tolong pesan kat podeh3 skali

sbnarnya aku x kisah sgt pun kau x komen entry kat blog aku sbg tanda nak membalas ke apa sbb aku rasa blog aku busan gler

Irwan said...

ek ellehh darkkk....emoooo...

meh sini aku tujal bahu kau..

Al said...

hakhak

ade org tuuuut... ke?
ak tlg gelak je la

Irwan said...

jangan layan Al weiiii

Ka-Ching said...

dark xyah main action beam dah....jom join anak aku main msk2 ni hahaha

± said...

mana ada aku emo wey...
sehari dua ni x sempat baca isu panas.kena khatam semua dulu baru bleh komen.pehh...meriah btol dorang berfuck moron kau ek, tukangkomen?rasa nak gelak jer..jom gelak ramai2..kahkahkah

Irwan said...

lagi ramai yang nak fak aku, maka makin faggot lah mereka. Lainlah Cik Eleena ke, atau 'yayang tia' ke. set2 lawyer 'parasite of the system' tu ke...hehehe

here we go again...

Ka-Ching said...

la la la da mcm lari tajuk plak blog ko ni scuba..

sejak feymes dgn entri2 HOT kat blog otai ke?? tu....dah x banyak ko buat entri mengkomen entri org lain.(selain entri ko komen psl diorg yg buat entri pasal ko) -paham ke????

la la la lagi hehehe

tapi aku suke gak kontrobersi basi mcm ni. sbb JELAS diorg tunjukkan sikap ketidak matangan dgn memanjang lebarkan lagi isu ntah ape2 ni.

so kipap degudwek =_=

Irwan said...

komen terbaek!!!! Kak ching....

(sibbaik ada orang tanya)...

sebenarnya, aku SIMPAN dulu..masih main-main lagi sementara pisang masih panas.

Aku dah ada komen untuk blog clan OTAI tu, komen untuk blog REAL OTAI, komen blog kengkawan, dan komen kepada filem.

Yang mana akak nak dulu?

Irwan said...

dan apa yang kak ching lihat dari semua ini adalah contoh klasik dalam dunia zine/blogging...saya baru belajar blogging, so kena try satu-satu...

semuanya nak tarik trafik punye pasal...Kahkahkah

Ka-Ching said...

strategi wahh hahaha ingtkan ko pn tenggelam dek isu kanak-kanak riang ni hahaha layankan aje sementara masih panas (>_<)

komen utk film pn ade?? jgn ckp cite 2 alam dah hehehe dah basi.

Irwan said...

dua alam: ni dia:


komen untuk filem : 2 alam

Entry asal:

Asal boleh.

Salam Cik Rozmey/Romzey,

Cerita faggot ke apa ni?

Yang rage,
tukang komen

± said...

scuba,
geng van milo cakap blog kau baru 4 bulan dah pandai menyalak.pehhh...bagus statemant ni...kau budak baru umo 4 bulan,jgn lawan abg besar umur 10 tahun.kang kena hentak baru tau

funny how when someone's judging one's knowledge or the freedom of speech just by the age of the blog. aku bukan fire breathing kat kau la bai(geng van milo),jgn perasan!

Ka-Ching said...

dah mcm geng bas sekolah plak haih.

± said...

ka-ching, kau jadi driver nak? aku jadi conductor...bas oldskool la katakan.sapa nak tumpang,sila2

Irwan said...

aku nak jadi konduktor bas...kahkahkah...

"baiklah murid-murid, pegang sesuatu sebab bas nak ambik lap"

Ka-Ching said...

oi oi apesal aku yg jadi drebar??

bas nk amik lap ehh hahaha kalau aku yg bawak bas pastikan semua penumpang ada insuran nyawa k sbb aku drive kete pon x reti apetah lagi bas.

miahahahahahahaahahahahaha

Irwan said...

miahahaha...aku suka..sebab aku ada prejudis pada miasara yang orang selalu samakan dengan anak aku

Anonymous said...

Nice site, Thanks.
acid reflux nexium

nurulakmarabd said...

merujuk ke perkara di atas. "twisted, self-absorbed, religious narcisist," rasenye semua pun begitu. sbb tu semua pun ada fb, twitter, 800blog, 800 IM account, dll. cuma x semua yg mengaku. semua pun nk rase diri hebat. nk baca komen on diri sendiri. tp eloklah gitu. yg positif mahupun negatif boleh jd dorongan to better oneself. jgn lupa diri sudah. juga beringat, ada yg lain lebih hebat, lebih sedih, lebih malang dll dr kite. ini komen pertama gua. kelihatannya, more to come. sbb aku pun suka baca reply kepada comment2ku. sbb aku pun sama. twisted, self-absorbed, narcissist etc. heh. mentally disturbed adalah #trend zaman skang der.. tht makes world go round kan.

Irwan said...

Hahaha...Nurul-Nurul...First, thanks for coming.

Secondly, this article is purely about commenting in blogs and the modus operandi of THIS blog during THAT period of time. Now it has changed as you can read the "KTM pukimak lagi"

Thirdly, those label, that self-centered narcisistic whatever, those are just blunt spells towards another issue that was going on during the time this article was written. People accused me of many things simply because they can't rebuttal me anymore because they've run out bullets. Kids...

Anyway, love to read your comments and please, Nurul, do wear your thinking cap and put on a critics' spectacles when reading this blog. I welcome all kinds of comments! Even the hahaha's

nurulakmarabd said...

haha. Kids say the darndest thing. Not worth replying. Frankly, i dont read the whole arts as I read wht i spot. and like. heh. pardon me dear irwan ;) GUILTY !! Thinking cap ON.

Irwan said...

Nurul, you're entitled to say whatever you want to. If it's true, it's my resp to digest it. If it's not, it's my job to share with you my view.

There's no right or wrong. There are only stigmas and cultural limitations...

te12 said...

qzz0726
tory burch outlet
pandora charms sale clearance
swarovski crystal
oakley sunglasses
cheap jordans
oakley sunglasses
isabel marant shoes
ralph lauren pas cher
ralph lauren polo shirts
adidas outlet

yanmaneee said...

lebron 15
supreme
kevin durant shoes
kd shoes
golden goose sneakers
supreme clothing
curry 5 shoes
kyrie irving shoes
curry 6 shoes
supreme

thoathesl said...

n5p79v6y62 g9x09p4a01 i9b22v5d16 g6r41w7n79 g3a71x7c37 a6m73p7b86

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...