Thursday, September 30, 2010

Komen kepada: Cerita Kahwin Part II


Entry asal:

So,ada la yang gatal mulut - especially cousin-cousin gua yang suka tengok Melodi pagi Ahad ni bukak mulut - "woi Nami,kau tu bila nak kahwin lagi,sekarang yang belum kahwin baya kita ni cuma kau adik beradik tiga orang,dengan si Rafik,yang tu habis study tu kahwin la".OK,gua adik beradik je belum kahwin.Adik gua dah mula sembang cincin tu cincin ni,sementara adik perempuan gua lebih berminat bersembang pasal drumset dari cerita cincin.Adik perempuan gua cool.

read more...

Untuk berkahwin, kita kena ada pasangan. Kalau kita lelaki, maka pasangan kita ialah pompuan. Kita kena berkahwin, mengaku kalah kepada Allah, belajar erti menjadi ketua dan menyayangi. Kita kena kawin untuk mengalami sendiri keperitan sebuah tanggungjawab. Supaya kita jangan jadi seorang yang asyik menyalahkan atau yang lari dari tanggungjawab.
Berkahwin bermakna mencari jodoh. Jodoh itu bukan nama atau rupa bentuk paras wajah. Jodoh yang dicari itu ialah utopia akan kualiti sebuah cinta seorang Adam kepada Hawa atau vice versa.

Ramai budakbudak camkau suka main kejarkejar dengan soalan tu. Bila nak kahwin? Bila nak tunaikan kewajipan kau sebagai spesis manusia. Aku rasa, apa yang kau kena entrykan ialah apa PLAN kau SEKIRANYA kau nak PILIH untuk BERKAHWIN. Kau explore kemungkinan ini dan diharap dengan cara ini, kau akan dapat idea camana nak atasinya.

Sebab manusia merancang, Allah yang menentukan. Kalau rancangan pun takde, apa benda yang nak ditentukan?

2 comments:

± said...

aku dah baca blog mamat yg kau komen ni
seriously, aku x reti nak deal dgn org² yg bijak camni. dan dlm masa yg sama aku x dpt bezakan antara joke n realiti dlm komen² melampau yg terdapat di komen box beliau

dan dia cam sikitpun x amik pot dgn komen berunsur nasihat kau

Irwan said...

aku tak kisah...orang camni dipanggil otai dalam underground. dan otai dalam ug ni sangkut dalam vicious circle..main kejar-kejar dengan perkataan komitmen. Kita bukan nak kawan dia pun..kita nak belajar mengomen jerr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...