Thursday, December 30, 2010

Mengarut 101



"Bangunnnn" kata Mehmet Kamarul tibatiba. Sejak kejadian dia kena baca buku berdiri atas bangku haritu, dia mula skizo dia ialah ketua kelas. Dan kelibat lecturer Kelas Mengarut 101 sedang melangkah masuk ke dalam bilik kuliah kelihatan.

Semua murid berhenti dari main kejar-kejar, ketenteng, main SOS, atau tarik rambut. Mereka balik ke tempat masing-masing.


"Selamat pagi cikgu!" kata Mehmet.

Holon, holon. Buleh tak bagi salam macam orang Malaysia?


"Salam satu Malaysia, cikgu!" kata Mehmet spontan. Ada murid-murid yang ketawa sinis.

Hooo? Lawak, yer?

------------------

Baiklah kelas. Harini kita akan belajar satu tips penting dalam penulisan. Ia dinamakan: Perkasakan Vocab Anda

(dua tiga murid angkat tangan)

Kamu? Rajeshwari, kan?

(budak pompuan tu tersenyum teruja sambil mengangguk-angguk bangun nak berdiri)


"Cikgu, cikgu telah menggunakan bahasa rojak. Guru BM kami kata, syarat utama sebuah ayat dalam bahasa Melayu ialah..." 

Haahhh...Soalan yang bagus. Rajeshwari, cikgu BM kamu tu cakap peraturan kalau kamu buat karangan dalam kertas peperiksaan BM atau ketika dalam urusan rasmi dengan badan kerajaan. Subjek yang cikgu ajar ialah subjek menjadi Tukang Komen dalam dunia blog Malaysia. La-in alam nya tu, Rajeshwari.

Kamu? Mehmet, kan? Nak jawab sambil duduk ke sambil berdiri atas kerusi?

(murid yang lain ketawa. Mehmet buat muka bengkek)

"Cikgu, vokeb tu apa cikgu?"

Soalan yang bagus, Mehmet. Kamu boleh terus berdiri.

(murid-murid ketawa lagi)


Vokeb tu ialah perbendaharaan kata. Perkataan. Sebagai tukang komen, kamu kena ada perbendaharaan kata yang luas. Kamu kena tahu banyak perkataan, kata nama, kata kerja, penyambung wacana. Dalam pada tu, kalau kamu boleh kuasai banyak vokeb dalam bahasa kedua atau ketiga negara kamu pun, bagus juga. Macam bahasa Inggeris dan Mandarin contohnya. Bahasa Tamil tak payah lagi dah sebab cakap keling semua bangsa tau.

(muridmurid yang tengah melopong tertawa riang)

Oleh sebab itu, harini cikgu nak perkenalkan kamu semua kepada satu permainan. Permainan ni ialah permainan nerd-nerd masa cikgu sekolah dulu. Tapi ia sesuai dalam pengajian kita pasal topik 'Perkasakan Vocab Anda" hari ini. Cikgu pun malas nak mengajar, ni.

Kamu semua bawak tak kamus bergambar yang cikgu suruh bawak semalam?

(murid murid terdiam ada yang tergamam. Ada juga yang siap angkat buku lagi nak nunjukkan dia ingat dan dia bawak)

Sebenarnya, lebih baik kamu ada sebijik buku seorang. Lagi thrill. Tapi takper. Cikgu nak kamu buat 5 hingga tujuh kumpulan, bergantung kepada jumlah buku yang ada. Cikgu pun tak bawak buku lebih untuk disewa harini.

Dah siap muridmurid?


"Dah, cikgu!"

Baiklah. Camni. Bila cikgu sebut satu perkataan, kumpulan kamu kena cari perkataan tu. Bila dah jumpa, tukang angkat tangan kena angkat tangan. Hanya angkatan tangan si tukang angkat tangan ajer yang akan dikira sebagai angkat tangan. Paham?


"Paham, cikgu!"

Kemudian, bila kumpulan kamu terpilih, seorang tukang eja kena bangun dan eja perkataan tu. Tukang eja pulak kena berganti-ganti dari kiri ke kanan, setiap kali kumpulan kamu dipilih untuk menjawab.

Bila tukang eja dah habis eja, orang yang sebelah kiri dia pulak kena baca maknanya. Paham?


"Paham, cikgu!"

Baiklah. Sebab cikgu nak tidur, cikgu nak modify game ni sikit. Kamu, ke depan ke papan hitam.

(kelihatan seorang budak pompuan bertudung labuh ke depan dan berdiri mengadap kelas malumalu)

Kamu catit markah kumpulan. Kita namakan A sampai E lah senang. Yang Mehmet tu E. Team budak hitam sebelah tu; A.

(budak pompuan tu menulis-nulis sesuatu di papan hitam)

OK, macam ni:

1) Cikgu akan sebut satu perkataan. Kumpulan pertama yang jumpa angkat tangan.
2) Bila team dia kena jawab, murid sebelah yang angkat tangan tadi, kena eja perkataan tu. Pastu murid sebelah yang eja tadi, baca maknanya yang terdapat dalam kamus bergambar tu.
3) Team yang dapat buat semua ni akan dapat 40 markah.
4) Tricknya ialah pada tukang eja dan tukang baca. Kalau mereka tersalah walau sekali pun, giliran mereka terbatal, tolak 10 markah dan kumpulan seterusnya akan menjawab. Tapi markah penuh untuk jawapan betul cuma 20.
5) Kumpulan yang dah berjaya menjawab dengan betul akan menyebut perkataan seterusnya pula. Jadi, giliran kumpulan lain pula yang menjawab.
6) Markah akan dikira selepas masa tamat dan kumpulan yang menang akan diberikan hak berlagak selama dua (2) hari dalam waktu kelas

Paham?


"Paham, cikgu!"

Bagus. Baiklah, perkataan pertama ialah:

SO-DO-MY


(budakbudak terkial-kial menyelak halaman kamus bergambar. Kemudian beberapa budak dari pelbagai kumpulan mengangkat tangan)

Kamu!


"As-or-saw, deed-or-door, emm why me, so-do-my"

(semua murid gggg termasuk lecturer)

Hahaha. Haper maknanya? Hahaha. This gonna be fun.


"An act of sexual intercourse between the same sex or with an animal"

Bagus. Tukang catit, tulis 40 markah.

(tukang catit tulis 40 markah untuk kumpulan D)

Baiklah kumpulan D, murid sebelah yang baca tadi pilih perkataan lain dari kamus tu.

(seorang murid bangun dan membacakan:)


"Fak komen moderesyen"

(semua murid sibuk menyelak halaman mencari perkataan baru)

...


bersambung

6 comments:

eszol said...

sumpah gua ggg gila2

sungguh terhibur

ckp keling n sodomy tu paling best

cepat sket sambung wan

Along Tapa said...

haha...nila yang dinamakan sinis dan sarkastik pada masa yang sama...ketawa terkeluor bontot la bai~

Gorengbaek - Cara-cara kentut dengan bergaya,,,

Hangit habis dah - Bukan cerita bola...cerita lain...aku emosi~

podeh3 said...

salam.

aku pun turut tergelak ggg tapi nyaris terkeluar bontot. haha...

Ka-Ching said...

aku ggggggggggg sampai esok.

Dark Half said...

gler arr...sume ketawa smpai buasir
kamus bergambar memang terbaekk...kahkahkah...aku takbley bayangkan kalau bdak2 tu underage

Irwan said...

cikgu pun terpaksa berenti dua tiga kali masa menulis sebab pening kepala pikir camana nak terangkan sesuatu yang boring dalam presentation yang menarik..

alhamdulillah...cikgu suka bila semua murid suker...

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...