Wednesday, February 16, 2011

Komen kepada: Aku bukan si penggoda



Aku pun heran camana Cik Zue ni bley ada dalam list angkatan Terfaktab yang dianggotai oleh orang macam Hellioz dan Aqram. Mungkin sebab Cik Zue ni adalah unsur yang boleh memfemininkan blog yang seakan-akan ditulis oleh para jantan-wan. Atau mungkin Cik Zue ni juga ada link ke koleksi cerpennya. Atau mungkin kerana Cik Zue ada orang -alam sehingga boleh bersekongkol dengan 11 lagi bloggers yang aku rasa amat ganas dalam blogosphere Malaysia.

Aku tertarik membaca entry Cik Zue yang ni. Cerita ni mengingatkan aku kepada kebanyakan perangai kengkawan pompuan aku masa kat U dulu.

Kalau kesah, cakaplah kesah.
Kalau Tak OK, katalah AKU TAK OK (sebab aku bukan gay)
Jangan badan mengingkari apa yang dilafaz oleh lidah.
Nantik clashing. Nantik air mengalir deras.

Apa-apahal pun, nasihat aku kepada Cik Zue; jalan tarekat "I'm Alone but I'm not Lonely" adalah jalan tarekat yang amat getir, namun ia memberikan hasil yang lebih memuaskan jika kita sanggup menggagahinya. Hukum utama dalam tarekat ini ialah jangan ada pergantungan secara emosional kepada sesiapa saja, walhal keluarga sekalipun. Jangan harapkan apa-apa dari sesiapa dan kita juga buat sesuatu kerana kita nak buat dan bukan sebab nak jaga hati.
Dan untuk mengekalkan "loneliness" tu di tempat yang sepatutnya, Cik Zue kena ada agenda dalam hidup Cik. Sebab emo akan menyerang bila ditiup setan. Setan pulak datang bila otak kita lemah atau kosong. Jadi, jangan ada dua perkara ni dalam kepala Cik. Jangan bersikap lemah (tonjolkan sisi yang kuat tu) dan sentiasa lakukan sesuatu. Jangan biarkan ada slot dalam jadual Cik tu yang bakal diisi dengan termenung. Ni bahaya. Dan jika sekiranya pun Cik perlu bergantung kepada sesiapa, jangan ada heart feeling jika dia tak tolong. Cik kena ada Plan B, C dan D untuk masa-masa sebegini sebab Cik adalah independent dan bley take good care of diri Cik sendiri..."Insya Allah, ada jalannya", bak kata Maheir Zain.

12 comments:

anamizu said...

betol2..insyaallah ada jalannya..

newer post : |gelora jiwa :(|
older post : |maulidurasul|

Unknown said...

ade tu jalannye..

Irwan said...

jalan memang sentiasa ada..soalnya jalan itu ke mana?

well, we'll never know until we take it, right?

bukan penggoda said...

1. aku tak suka org pgl aku zue. nama aku pndek je. bkn susah nk tules. it's zuely.

2. aku join terfaktab bkn sbb aku ada org dlm atau utk mengfemininkan suasana. stp penulis ada gaya yg tersendiri, trmasuk aku. wlpn aku tau follower blog aku x cecah ribu riban mcm penulis terfaktab yg len. tp, aku x kesah pon. sbb aku join terfaktab bkn sbb nak nama.

3. aku sbnanye tak faham sgt ape yg ko review ni. tp, aku boleh simpulkan yg ko nk ckp blog aku emo kan? dn mcm aku sesat somewhere yg aku x jmpe jalannye kan? no worries dude. i knw what i am writing. and after all, it has nothg to do with u either. chillax! :)

p/s: thanks for the review anyways.

Irwan said...

1. baiklah cik Zuely. thank you for clarifying

2. so, kenapa Cik zuely join Terfaktab?
3. memang semua entry yang saya baca dalam ni takde kena mengena dgn saya. tapi saya cuba relate dgn setiapnya dalam usaha memahami si penulis. komen saya itu adalah untuk entry cik yang di link kan itu. Mungkin saya salah faham. Mungkin saya perasan. The point is, THIS netry was inspired by yours.


I don't chillax. i nescafe shake

and Cik Zuely THANK YOU for coming!

always a good-sport that you are..

Menusuk Hati said...

Assalamualaikum bro..pa2pun,kritikan mu sangat d hargai.hehe!teruskan ush asalkan membina..mungkin belum baca yang ni ..sekian

Kap said...

yang penting kena jalan tar.
tanah merah ada masalah sikit.
masa hujan becak.

kalau kerajaan tak mahu keluar peruntukan, minta sama Maher Zain.
dia kaya dua kali buat duit dalam Malaysia.

bukan penggoda said...

erk. okay. mgkn sbb satu entri je yg ko baca, so itu x ckop utk judge aku jns org yg mcm mane. bwk2 baca entri yg lain jgk k. huuu.

and i don't drink nescafe.

Kap said...

apa pendapat keluar dari perspektif saudara Irwan.
jujur lagi bagus dari orang pura pura kata mereka faham, sedangkan mereka hanya berusaha mengadaptasi daripada apa yang kita faham.
dalam erti kata lain; jaga hati.

sebenarnya kepentingan orang menilai kita adalah kosong.
kita sendiri kena sedar kita di mana.
kita mati, hidup, susah, senang, bukan Irwan terlibat sama pun, vice versa.

sori, bro.
gila aksara aku ni.

peace, bukan penggoda.
aku suka teh o panas.

TheBentPencil said...

salam

so here's a shocker.

did you know siapa yang sarankan nama Zuely dekat Aqram?

Yeah, me.
(kot ada orang lain pada masa yg sama, tatau la pulak kan)

anyway, saya sarankan sebab saya suka cara penulisan dia. tak kisahlah kalau encik merasakan dia membawa tarekat yang amat getir atau apa, tapi itu stail dan variability yang kami hendak dalam terfaktab.takkan semua entri terfaktab nak sweet cam The Other Khairul atau penuh nasihat cam Zara ye dak?

oh ya, jangan la nilai orang daripada cerpen yang satu itu. kadang-kadang cerpen tu menggambarkan idea, bukan perasaan orang ketika itu. contoh cerpen pasal orang bunuh diri dalam blog saya tu. tapi saya tak de la depressed manapun.

red army said...

yup. dont judge a person by an entry.

Irwan said...

finally, some good points from sane people...

thanks, Cik Zuely, Cik BentPencil dan Tuan Red Army...

Yup! We should not judge a person by just a glance of our short sighted view. We need time and effort, am I right?

So, who have you tried to understand, recently?


Now we're going some where...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...