Monday, May 16, 2011

Komen kepada: Kita ingat dunia macam...,tapi dunia ini sebenarnya...


Berat sebenarnya topik yang kau bicarakan ni, Fontonk.

Kita, orang muslim kat Malaysia, yang mengambil tahu, memang sedia maklum dengan semua point yang kau utarakan dalam entry ini.

Tetapi, dunia akhir zaman ini amatlah ganas dan demanding. Kadangkala dengan semua ilmu di dada dan di rak-rak buku di rumah juga pun terkantoi juga. Sebab ujian dan hasutan dunia akhir zaman ini amatlah haloos dan bertubi-tubi. Tanpa persediaan dan sistem sokongan yang berterusan, kita akan hanyut.

Dari satu sudut lagi, kalau kau suka buat entry macam ni, kemudian kuat bercerita pula pasal dunia yang sempit dan akhirat yang luas, lelama Insya Allah Allah akan bukakan hijab dunia dari hati kau. Dan masa tu, kau akan rasa dunia ni takde makna.



Kalau orang duludulu jumpa orang muda cam kau ni, mereka akan nasihatkan agar kau carilah dunia dulu, nantik umur dah 40 baru buat benda ni dengan series. Sebab bila hati kau dah takde dunia, kau akan...kau akan...jadi macam orang sufi sikit...Berat tu.


Aku pulak cakap: jangan buang masa! Teruskan!

Dan kat sinilah ujian seterusnya bermula.
Aku, masih stuck kat ujian yang ini lagi...

Wallahualam

2 comments:

Fontonk said...

thanks brother. aku cuba untuk balance between sana dgn sini.

buku kisah2 sufi dah mempengaruhi aku.
masa kat hostel, sblum tidur aku slalu baca buku tu.

tapi betul ckp kau, akhir zaman ni ujian dia padu.
aku masih terkantoi.

kalau boleh aku nak rasa nikmat iman, sebab ada al-hafiz ustaz Farhan yg dulunya bekas pastor kristian, skrg masuk islam sbb dia rasa nikmat islam dan iman. dia nampak the beauty of islam. aku ni dah 19 tahun tak rasa2 lagi. haha

Irwan said...

alahaiiiii muda lela lagi rupanya....

enjoy your time

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...