Monday, August 29, 2011

Terima Kasih Polis!

Dalam semua sedang sibuk dan gembira untuk pulang ke kampung merayakan hari kebesaran bersama-sama ahli keluarga yang tercinta, ada satu golongan yang terpaksa berkorban perasaan dan jiwa demi menjalankan tugas. Mereka adalah para polis. Hehehe

Tak dinafikan mereka ni amatlah penting sebagai orang-orang dalam Taman perumahan kita untuk menghalau gagak-gagak hitam yang gemar berkeliaran ketika kawasan kejiranan kita kosong bila semua dah balik kampung. Tanpa kehadiran mereka melakukan rondaan malam-malam, dah tentu para perampok sudah siap mandi dan masak-masak dalam rumah para mangsa yang mereka jenayahi.



Para polisi juga berkorban hati dan perasaan tiap kali dijarikan ketika menjaga keadaan trafik yang kebanyakan masanya macam taik. Dapat pulak lebih ramai lembu yang memandu dari manusia di jalan raya dan orang utan yang bawak motor sekarang ini.

Cuma, alangkah bagus sekiranya abam-abam polis yang menjaga trafik tu, lebih slim dan diet kerana diameter perut mereka saja dah nak penuh jalan raya. Sedap sikit mata memandang dalam bulan-bulan puasa ni.


Lagi satu kalau boleh, dalam 25 tahun perkhidmatan sebagai POLIS TRAFIK tu, sekali sekala patuhilah peraturan lalulintas jalanraya. Sebab menurut statistik yang telah kami jalankan, kami dapati, 0 daripada 10 polis trafik yang memandu didapati tidak mematuhi peraturan. Ada yang memandu lawan arus, tak berenti di lampu isyarat merah atau terbawa-bawa dengan aksi semasa latihan tatu. Tak cerita lagi kalau diorang memandu time berpakaian awam.


Walaupun kami paham, para polis juga adakalanya stress dan tensi dengan kerja dan kehidupan, kok ye nak mengular pun, janganlah sampai obvious sangat macam mamat kat dalam video kat bawah ni. Amender ntah pergi jaga line kuning jangan kasi orang berenti. Padahal, tempat tu hari-hari orang berenti tarapapa pun? Kat depan tempat dia jaga tu, terang-terang memerlukan pengawasan seorang pegawai trafik yang dedikasi. Dia buleh bantai kontrol bas pulak. Kelindan ke apa?


Mesej yang kita nak sampaikan di sini ialah, kalau awak dah berpakaian seragam, silalah berpikiran macam orang yang berpakaian seragam. Janganlah berpikiran macam orang awam. Ini termasuklah juga abam bomba, para guru, minah kilang dan termasuk juga pakgad-pakgad yang nasibnya masih dipinggiran. 

Semoga apa yang berlaku kepada pak polisi di negara ini, menjadi iktibar kepada adik-adik yang bercita-cita nak jadi abam polis tu, agar tukar cita-cita jadi Rosyam Noor atau Armoured Hero. Lagi popular. Nantik bila dah pencen, dengan populariti tu, boleh gak jual gelang ajaib AC. 


Akhir sekali, kami mengucapkan :



Selamat Hari Raya dan Mahap Zahir dan Batin
Segala kesulitan Amatlah Dikesali
"The feeling's mutual"

3 comments:

podeh3 said...

salam. this is reality but not fantasy and let us come back to the reality. oh yeah..

Irwan said...

realiti, realiti gak brader...

saman kita hari tu dah nak due dah ni...hehehe

podeh3 said...

tu yg back to the reality. haha.. oh yeah..

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...