Monday, December 27, 2010

Komen kepada: Membina kekuatan emosi

Entry asal: 

...Topik ini kakak GC cuba bincangkan kerana semalam kakak GC telah menonton televisyen, rancangan Bersamamu dan kakak GC yang diakui ganas ala-ala mafia Kampung Pisang telah selamat melahirkan airmata tanpa sedar dan tanpa dapat menahan lagi rasa sebak itu. Kakak GC pun hairan bin pelik bin ajaib, kenapakah kakak GC begitu senang mengalirkan airmata sedangkan kakak GC ini begitu terkenal dengan sifat kebuliannya apabila telah membuli rakan sekolah rendahnya sehingga menyebabkan kakak GC didenda berdiri di hadapan perhimpunan sekolah seorang diri...

read more...


Salam Cik GC

Beremosi itu bagus, tapi belajarlah mengawalnya. Menangis itu juga bagus, tapi biarlah kerana Dia. Kesedihan yang kita saksikan adalah pengajaran untuk kita. Tapi bila dah tahap dieksploitasi itulah yang rasa macam cilaka.

Banyak perkara yang boleh dipelajari dan menarik jika kita lihat dengan mata emosi. Dapat pulak rancangan macam Bersamamu di RTM3. Rancangan tu, disamping merupakan platform yang baik untuk masyarakat menyalurkan derma mereka secara terus kepada yang memerlukan, merupakan juga sesuatu yang boleh dijadikan panduan kepada golongan blogger.

Menjadi seorang blogger, kadangkala terasa desakan untuk meningkatkan jumlah pengunjung yang membaca. Itu normal. Kan ada ger kat belakang blog, tu? Untuk mengekalkan mereka membaca, kita kenalah menulis. Dan untuk menulis, kita perlukan idea. Salah satu telaga idea ialah entry yang berbau emosi. Entry berbau emosi amat mudah ditulis dan amat mudah direlate oleh pembaca. Lagi mudah ia ditulis jika cerita emo itu merupakan pengalaman sendiri.

Yang bestnya, semua benda jadi menarik jika ia ada elemen emosi. Minum air masa baran lebih menarik dibaca dari minum air semasa menziarahi kawan. Perkataan 'kau' hanyalah satu kata ganti nama hinggalah ada tanda seru atau tanda tanya di belakangnya. Dan cerita emo selalunya mendapat komen tertinggi. Di Malaysia, bila kita tanya ada apa-apa tak paham tak kepada kelas, semuanya senyap sunyi. Tapi bila ada sorang yang mula, silap-silap balik lambatlah kita menjawab soalan. Cerita emo selalu mendapat komen. Dan bila ada yang mula mengomen, yang lain akan mula turut serta.

Walaupun semua mengaku semua entry adalah dari hati yang jujur dan ikhlas, manusia tetap manusia. Radio yang kata IKIM pun akan sell-out juga kepada rating dan kehendak stakeholder. Begitu juga dengan blogger.

Hidup di dunia ada turun ada naik. Ada suka ada duka. Dan kita sebagai manusia patut mengambil tanggungjawab untuk berkongsi kedua-duanya. Masa kita bergumbira, berkongsilah kegembiaraan itu. Masa kita berduka, berkongsilah ia dengan blogwalking atau mendail RTM3.

Menangis bukan tanda lemah. Bukan tanda kalah. Menangis masa tengok cerita Bersamamu menunjukkan tanda kelembutan hati. Tanda masih ada rasa kasihan. Ia juga tanda bahawa Cik GC berpotensi untuk menjadi mangsa pukau. Mangsa kepada sales dan advertorial yang menyakinkan.

Orang yang membuli tak bermakna ia seorang yang kuat. Ia adalah satu kelemahan.
Pembuli adalah golongan yang cepat naik darah. Orang yang naik darah itu dah kalah. Sebab bila naik darah dia dah takleh berpikir. Tu sebab dia bertindak secara fizikal. Secara normal. Pembuli cuma pandai menyembunyikan muka marahnya. Tapi dia memang tengah emo dan amat mudah nak menekel orang yang sedang emo sebenarnya, asalakan kita juga pandai menyembunyika muka marah kita.


Dan seorang blogger patut tahu bila nak guna elemen ini dalam blognya. Bila pembacanya nampak happy dan hilang arah ajer dalam blognya, dia boleh tarik perhatian mereka dengan membuat entry yang emo. Barulah pembaca ada sebab nak kembali bertandang dan mengomen.

Tapi agak boringlah kalau sepanjang masa setiap entry itu nak emo ajer. Lainlah jika blog itu memang berkonsep emo. Dan cara nak kebal dari emo ialah mengalahkannya dengan lojik. Bukan dengan menutup tivi bila ada cerita sedih. Bukan dengan memalingkan muka dari orang yang minta derma. Dan lebih-lebih lagi bukan dengan menyembunyikan emo kita dengan membuli orang disekeliling.

31 comments:

± said...

emo itu memang sgt tidak cool
bukan aku kata kat cik GC tapi pada diri sendiri

Al said...

GC oh GC

lps kawen trus emo je..

Irwan said...

emo dalam penulisan blog boleh dieksploitasikan ke arah yang bermanfaat:

macam nak tingkatkan trafik

atau nak tarik balik perhatian silent readers misalnya

atau seperti apa yang Ju_on dah buat...provoke orang supaya datang mengomen

± said...

aku nak gelak je bila ramai2 dok hentam ju-on, leh pulak menjadi-jadi lg caci maki dia...kahkahkah

aku bkn nak sokong taktik kotor dia tp sekrg2nya tuan blog yg jadi mangsa akan berpikir pasni,bkn senang nak senang rather than mengutuk blog org lain tanpa sebab yg kukuh

ju-on vs hellioz
baru menarik...

Irwan said...

ju-on vs hellioz...entah2 orang yang sama...

± said...

hahahhh..mungkin. x pun suku sakat geng milo gak

kuasa_ju_on said...

Hoi! mengumpat ka dol!

Salah!

We r not the same person!

Pls try again..

± said...

ju-on adalah watak bipolar obefiend!kahkahkah

Irwan said...

ju on ialah ururu? gggg

ju on ialah podeh3?

ju on ialah ju the juliet?


anyway, ju on, feel free to leave a comment or two here...

kuasa_ju_on said...

Spirit gua tgh naik ni, Malaysia menang. Gua spare mlm ni no caruts!

Anyway, gua lagi selesa dikaitkan dgn juliana evans. dia ranum dan yummy.

Julia rais pun ok. MILF yo!

± said...
This comment has been removed by the author.
± said...

cett! baru kutuk cik ju kaw2 dia da masuk plak dahhhh...julia evans?julia rais?juliana banos?lu mmg ranum tp asal ada buah kat tekak lu?

kuasa_ju_on said...

tu la, lu kutuk tak agak2. Main taram je. Kah kah kah!

Buah apa dol?

± said...

heh...aku tau ko tulen, ju.saje nak bikin fuss.weyy, dah terjah lom link yg scuba kasi?

Irwan said...

dol? samdol? dollah?
dodol?

sapa kau wahai ju_on?

Jew-on?

kuasa_ju_on said...

Link apa mistifile ka?

Itu jerung besar dol.Tak boleh sebarang serbu.Kena ada strategi.

tak hbs2 mau tanya aku siapa ka dol?!
What the fuk meng!

± said...

bestu, kau nak hentak anak bilis je ke?
tapi tak payah la kau nak troll isu basi cam i polo u, u polo me, emo kat bloggers yg ada followers riban-riban atau SEO hunting nerds. itu sume hellioz dah buat. kasi rare sket

kuasa_ju_on said...

Mcm ni dol,troll bilis2 ni, ada kebaikannya(pd gualah). Mungkin dari luar yes, teruk betul apa yg gua buat, maki hamun, kata kesat but hell man, i got my own reasons.

Sometimes aku terfikir aku ni terlalu mengejar ke'tua'an sampai takde masa nak have fun. Too serius sampai hilang seri hidup, perasaan muda yg pernah ada dah makin pergi terbang blah mcm tu.

So, bila aku troll2 mcm ni, bertekak dgn budak2 lg muda yg mostly still student, terasa vibe kemudaan menyelinap masuk dlm jiwa. Tak kisahlah dol, diorang nak benci or marah or maki aku balik, but hell, i'm cool with it. As long as i can feel back those youth mojo by arguing stupid little thing with them.

Kalau asyik nak argue dgn org2 tua selalu pun tak seronok. Argue dgn org tua ni bnyk protokol. Bosan. Dgn budak2 muda ni i can go crazy and say whatever i want.

Simple as that, dol. Peace!

podeh3 said...

salam...

betul3 kata ko tu en.power ju.

tetapi jgn la kerap sangat dgn menggunakan kata2 kesat kat org. x bagus tuk otak.

bendanya simple je mcm contoh kat bawah ni.

Atan da terbiasa mencarut sejak kecil sehinggakan pada suatu hari Atan tercarut kepada seorg ustaz bernama Abu. kebetulannya plak Atan berckp benda yg betul tetapi dlm keadaan mencarut. mcm bese la Atan for sure kena basuh dgn ustaz Abu. mcm2 la Atan kena basuh dgn ustaz Abu tadi sebab menggunakan kata2 kesat atau dlm istilah lainnya mencarut. (Atan tetap kena basuh walaupun bercakap benar)

drpd cerita ni kte semua sedar yg klu dgn kerap menggunakan kata2 yg tidak baik secara x langsung mendidik hati kte menjadi kurang baik walaupun tujuan asalnya baik.

en.power ju.. aku bg thumb up kat ko sebab semua komen2 ko kat SINI x mcm TU. itu mencerminkan yg en.power ju x seburuk yg kte sangkakan. pasal entry lam blog power ju TU, kte anggap je la intro TU sebagai pancutan awal drpd beliau.

beliau berhak menerimanya. tahniah2.

Ka-Ching said...

lame x nmpk kemunculan encik podeh3.

dah ramai rasenye yg tegur abg ju-on kite ni suh berucap xyah dgn caci maki tapi apekan daya....haha

tapi bile bace komen2 beliau kat sini elok plak...ggg kipidap lah ju-on wee~

± said...

incik ju-on a.k.a azral salim.adeyyy..caner la troller leh kantoi ni? wakaka

lama x ber-action beam ngan podeh3.ko pekabar? sihat?

kuasa_ju_on said...

darkhalf, strategy or silly mistake?

both maybe.

ha ha ha ha.

kuasa_ju_on said...

kalau selalu sgt nk troll x best jugak. kena rehat ambik nafas dulu.

thn 2011 blh start mencarut balik.

yeeehaw!!

lisa surirumah said...

kesimpulannya ju-on takut dengan dark half dan scoob si tukangkomen..
ha ha ha..

kecut telur ju-on

kuasa_ju_on said...

err.. pukimak lu lah!

lisa surirumah said...

waka waka waka waka ea ea..

see...korang pon nampak..
kalau dengan scoob n dark takdenye die nak komen pukimak ke pukibapak ke pukiatok ke

wwkwkwkwkwwkwkwkw

nampaknye ju-on ni ju-on betina yg kecut atau tergoda dengan dark or scoob.

± said...

ruang mengomen cik GC dah jadi medan carut la pulakk..

tuan umah dtg jap g siap la korang...btw,kat sini takde kaum kerabat azwan i'm gay i'm ok

incik lisa surirumah ade bola tak?x kisah la bola kat bawah ke kat atas..hehh..tapi asal ko guna link ju-on? ko minat ju-on eyhh?

lisa surirumah said...

lerr aku plak yg kene

saje je nak test tahap carutan ju-on
tengok kat sini si ju-on ni baik semacam je.
kah3

ju-on ni dua alam ke?

kuasa_ju_on said...

Bodoh betul kau ni lisa. dah tentu la manusia hanya boleh berada dalam satu alam dlm sesatu masa.

tak taulah kalau ada anugerah special.

Skrng ni aku hidup alam dunia. nanti aku dah mati alam kubur.

Reti tak ni dol. bongok betul.

Macam baghal.

podeh3 said...

dark..
salam. dark aku sihat seperti biasa dan aku harapkan ko pn turut sihat seperti aku jgk. nah ambik satu. action beam...

Ka-Ching..
taa daa... kami akan lebih berjage2 tuk keamanan dunia yg akan datang drpd kuasa2 jahat di luar sana. haha. optimus prime melaporkan tuk rancangan rtm3.

azral salim..
Alhamdulillah.
aku suka klu pggl nama sebenar org ni la en.power ju a.k.a azral salim. nama yg indah dan penuh dgn makna2 yg baik menurut drpd pandangan islam tetapi sayang empunya badan x dapat menilai dan memperlakukan dgn baik berdasarkan drpd cara penulisannya. xpe2. same2 kte blaja tuk mengsopan santun amalan yg mulia tuk tahun baru ini.

lisa surirumah..
jgn ambil hati dgn pe yg azral salim tu tuliskan kat sini. nampak je mcm tu. lembut orgnya. sesuai tuk jdi teman hidup yg caring tuk lisa. hehe.. kami semua ske beliau komen kat sini sebab blog ni ade bran?

Irwan said...

Dah-dah..kang dengan si ju-on, lisa dan aku-aku sekali aku tampar kang...


kalau nak teruskan bergaduh, aku akan buat satu entry khas untuk bergaduh....tengok label tepi kalau tak puas hati, OK!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...