Tuesday, January 18, 2011

komen kepada: Hilang memory is not a joke,ok.

Entry asal:

pernah x korang terlibat dlm kemalangan? aka eksiden? kalau pernah, alhmdulillah.
Alhamdulillah? ye, sbb korang masih berada d cni. same as me. Alhamdulillah.

Tahukah kalian, ape jd ketika eksiden? ape jadi selepas eksiden? ape? ape? dan ape?
...

owh ye, mmg aku ade final exam beberapa hari selepas kejadian. aku d benarkan klua hosp lepas kepala siap d jahit. and doc ckp, mmg aku akan lupa buat sementara waktu. it is normal bila lepas eksiden, lebih2 lg kalau mengakibatkan kepala. and doc da scan smua, Alhmduilillah, xde ape yg pelik berlaku kt otak. sehari je aku duk hosp, Alhmdulillah :)

...

[+] tapi harini aku sedih, bila dpt tau ade kwn yg alami nasib yg sm spt aku. lost memory is not a joke. pls be empathy. please.... fahamilah mereka utk mengingati smula. bkn menjauhkan diri drp mereka.

Ya Allah, bantulah kawanku itu Ya Allah. Engkau kembalikanlah memory dia yg hilang. engkau pulihkanlah dia. kasihanilah dia. lindungilah dia Ya Rabb.tabahkanlah hatinya.panjangkanlah umurnya. berikanlah yg terbaik utk dia. amin Ya Rabb.


Baca lagi diary Cik Chirpy kita hehehe...


Salam Cik Chirpy Chummy,

Entry yang sungguh emo. Tajuk dia menarik. Mesejnya personal. Presentationnya ajer agak boring sebab too detail. Nampaknya memori awak tak hilang sepenuhnya. Jangan marah....

Hilang ingatan. Duludulu saya tak berapa percaya dengan konsep hilang ingatan ni. Sebab pada saya, hilang ingatan itu bukanlah lupa. Lost memory bermakna satu fragmen dalam timeline kehidupan kita ni, kita tak berapa nak ingat. Hilang. Bila ditanya apa yang dah kita buat sejak lepas grad sampai sekarang, apa yang tergambar hanyalah sebuah imej kabur yang tak berapa jelas, contohnya.

Kes hilang ingatan sebab kemalangan tu, memang biasalah Cik Chirpy. Saya cakap 'biasa' sebab ia tak kena kat saya. Dan juga supaya Cik Chirpy rilek dan tak berasa hilang ingatan itu adalah sesuatu yang special atau abnormal. Supaya keemoan Cik dek kes kawan cik yang hilang ingatan itu juga akan reda.

Dan bila dah reda, barulah saya boleh masukkan hujah saya.

Kadang-kadang, ada bagusnya juga manusia dapat menghilangkan ingatannya. Agar dia dapat tumpukan tenaga dan fokusnya pada apa yang sedang dihadapnya sekarang ini. Kerana masa dah semakin suntuk. Kita takde ruang nak buang masa banyak sangat dengan sejarah atau perselisihan faham nan lampau.


"Untuk teruskan hidup kita kena memaafkan. Dan untuk memaafkan kita kena lupakan"


Part nak 'melupakan' itulah ramai yang kantoi...

Saya ada seorang adik perempuan yang juga terlibat dalam kemalangan yang mengakibatkan perangainya berubah. Alhamdulillah. Sebab perubahan itu nampaknya menjadikan dia seorang yang berfikiran lebih matang dari adik-beradik perempuan saya yang lain.
Saya tak pasti pulak dia ada hilang ingatan ke apa.

Pada saya, Cik Chirpy tak hilang ingatan. Mungkin cuma traumatize ajer sebab impact dan shock dari hentaman motor secara tibatiba tersebut.

Orang yang hilang ingatan biasanya langsung tak dapat nak ingat apa yang berlaku. Puas kita sebut password, tunjuk kasut dan bukti, tunjuk gambar dan sebagainya, dia tetap tak ingat. Macam orang yang mabuk todi giler babi pada malam sebelumnya dan tak ingat apa-apa pada pagi keesokan harinya...




Macam cerita "Dude, where's my car?" Kahkahkah.

Saya kalau jumpa dengan orang hilang ingatan, mesti cool giler punyer. Sebab saya suka tengok body language dia. Saya suka tengok orang yang bercakap benar. Agak susah nak cari orang yang macam tu sekarang.


Sebab ramai yang dah mula 'menghilangkan' ingatan dalam dunia ni, lately...

3 comments:

~* chirpy_chummy *~ said...

haha.. aduss.. akhirnya.. kena gak.. huk aloh...

mmg entry d tulis ketika emo. smp ade yg kate chummy tulis karangan. hahaha

alhamdulillah, mmg chummy xde la x igt tros. tp kes mber tu, seolah2 x igt tros kot(sm cam simptom yg scuba kasi tu).

yg d emo kan, sbb ade setengah org yg x cuba memahami, sebaliknya tros membuat telahan sendiri, at d same time menyalahkan si punya diri. manusia zmn skang ni kekurangan sifat empathy.

nway, thnx sbb terjah :)

± said...

owh...ini kot kes rakan sekerja tu yer..ada gak baca entry cik chummy ni semlm tp aku x brp nak catch up. ingat ke cik chummy yg kembali hilang ingatan.jgn amnesia sudah laa...itu dah lebih dr traumatik.kang x pasal2 hari2 kena rakam video, takot besok lupa

Irwan said...

itulah pasal. nantik hari-hari first date (hari hari first night takper jugak)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...