Thursday, November 25, 2010

Macam Bagus by Tukang Komen


Sapa mamat ni nak komen-komen blog orang? Blog dia best sangat, ke? Dah berapa lama dia blogging? Dia doktoret dalam penulisan dan media kreatif, ke? Itu ke? Ini ke? Anda boleh terus bermain ke-ke, sedangkan saya sedang sibuk menaip satu komen baek punyer untuk anda.

Komen yang buatkan anda rasa penulisan yang anda susah payah taip tadi, atau perasaan yang anda cuba kongsikan tadi, ada orang yang membaca dan cuba menghayatinya. Komen yang memberikan pendapat kedua kepada effort atau keadaan anda, tentang sesuatu yang anda anggap penting atau berharga. Sebab, jika anda rasa sesuatu itu memalukan, tak baik, rubbish atau tak bernilai, kenapa ia ada dalam blog anda? Anda tentu mahukan sesuatu dari apa yang anda telah publishkan. Selain perhatian dan trafik, anda pasti juga mahukan komen yang sebegini.

Atau komen yang buatkan anda rasa terinspirasi untuk mengeluarkan entry. Komen yang kembali mengujakan anda untuk mengupdate blog hari ini. Yang buatkan anda melepasi writer's block. Melepasi kebosanan yang melanda. Yang buktikan pada anda bahawa ada lagi padang dengan rumput yang lebih hijau dari tempat di mana anda berada sekarang.

Atau komen yang mengingatkan anda akan kealpaan anda. Atau picu kepada imbauan sebuah memori yang ingat-ingat lupa. Atau yang mendedahkan satu sudut, yang mana anda tak nampak pada masa berkarya. Komen yang menegur anda. Tak kiralah sama ada anda pilih untuk terima atau tidak.

Atau komen yang menggalakkan anda. Yang membuktikan bahawa anda tidak keseorangan dalam kegelapan ini. Yang menghulurkan sokongan moral, yakni sesuatu yang amat berharga ketika memerlukannya, walaupun sebatang ranting yang lemah.

Atau aku sedang taip satu komen yang memprovo anda. Mahu lihat bagaimana anda bereaksi. Kerana dunia blogging ini ada pelbagai ragam. Yang ada hanyalah kata-kata dan identiti maya. Ketersiratan perbuatan atau agenda, amat banyak cabangnya. Ada juga komen yang ditulis untuk membantu dalam deduksi ini. Komen sebegini memang pilihanku tatkala kebosanan itu melanda pula diriku.

Tapi, tempat ini bukanlah medan kebenaran atau nak menunjukkan otai. Ia hanyalah sebuah pandangan kepada sebuah pemandangan di tepi pantai. Ada yang nampak laut. Ada yang nampak langit. Tapi aku pasti, setelah dikomen, SEMUA TERASA kemasinan air laut hanya dari bau dan bunyi yang tak nampak dek mata...

68 comments:

Ka-Ching said...

ramai yg takut kena komen sbb kalau dpt komen yg x best nnt semangat nak update blog trus hilang dan tenggelam dalam ketakutan.

bile jadi camtu diorg pun aktifkn la komen moderesen hahahaha...

bile bace entri kat blog orang slalu buat aku rase aku pun nak ade blog ngomel2 sendiri jugak.tapi...gaye penulisan spm aku yg cukup2 makan buat aku x yakin LOL =))

± said...

alaa..Ka-Ching, yg penting bukan bahasa yang bombastik, tapi sincerity dari apa yg kau tulis sebab bahasa yg cun giler tapi takde feel x jadi gakk..x caya tanya scuba.huhu..

masa mula masuk blog tukangkomen,aku dah warning dia jgn komen blog aku,tup2 jadi mangsa tetap teross!tu pasal aku buat entry busan lately sbb x nak menarik perhatian tukangkomen.terer tak taktik aku?muehehe...

so far, aku suka kebanyakan blog yg menjadi mangsa tukangkomen kat sini

to tukangkomen,keep on hunting.bring home some sang kancil.buat sate pon sodappp!

Irwan said...

Kak ching: dalam hidup, kita takleh nak pilih kenangan, betul tak? yang pahit harini akan manis suatu hari nantik. Yang manis pulak akan masin atau memudaratkan. Pepehal pun,gaya SPM takkan jadi degree jika tak di asah dan jika takut dikritik....redah jer...bak kata coldplay: if you never try, you'll never know..

Dark: Ikhlas ke idak, itu pun second. Yang penting, masa kita buat blog, kita kena ada substance, ada motif, dan ada strategy. Ada orang yang akan hargai effort kita, dan pedulikkan pada haters. Alas, dalam hidup ni, banyak besfren mula dengan gaduh, apa. Lagi2 dalam dunia blog..

Ka-Ching said...

coldplay my boifrenn....okeh tq tq hehe
aku teringin gak jadi mangse tukang komen ni hahaha.

ape pun thanks lg utk komen2 seksi kat blogshop tu weeeeee

Marhaenonymous said...

mengomen tu kan sebahagian dari bidang tugas pengomen atau tukang rumah..err silap..tukang komen!

Hellioz said...

masalahnya kalau komen style xde otak pon bosan gak nak layan.

komen stakat nak maki2 buat ape ye dak?
macam ape yg lu buat kt blog obe

gyahahahahahaha~

ngarut...
nk komen berotak la sket bro
gyahahahahah~

± said...

btol tak aku cakap mamat kat atas ni cambagoss?gayahgayahgayahahahahahhhh

obe kutuk, kutuk gak dpt agak cerdik la dr sesetengah blogger perasan otai lagi bagos..blah la!

± said...

aku harap hellioz akan baca latest entry kau

to hellioz: bagi aku, kau hanyalah seorang manusia yg suka menilai blogger lain hanya dgn membaca secara surface saja entry sesorg dan teros nak rage membabi buta. silap byk la,bro.kau tu berotak sgt ke?setakat nak rage blog budak umur 12 tahun dgn mengatakan entry murahan adalah sesuatu yg plain stoopid.u're just some obefiend weiland wannabe dan menganggap org yg x setara dgn bahasa caci maki kau sbg uncool or stupid.

reading ur blog is like a big joke to me,seriously

Irwan said...

ahhh..biarkan jer la dark...biaser arr. ada lovers..ader haters...bahkan tukang komen sendiri pun menilai seseorang berdasarkan entry sajer, tanpa bukak FB orang tu, atau nak gugel setiap details sebelum mengomen..buat apa? baik aku gunakan masa tu mendalami ilmu realiti...

kepada hellioz, kalau kau masih baru dalam dunia mengomen, orang komen ada pelbagai tips and tricks. aku memang baru dalam dunia blogging. tapi dlaam hal melayan orang cam kau ni, dah masak sangat dah sejak zaman IRC dan zine lagi...kipapdegud komen..

alas..kalau aku buat komen tahap sustageniuses pun, tak guna jugak kalau yang dikomen tu budak yang stuck dalam dunia rebellious post-SPM, ye tak...

komen aku pada obi was an invite to my blog. the beauty is, i didn't only absorbed him and his WAG, but also his fans into THIS blog..so who is tak berotak? hehehe

Hellioz said...

Dark Half said...
bro, aku ada 1 list blog puaka...huahua..sbb apa aku ckp puaka, sbb kalau aku masuk blog² tersebut, aku kena pikir 8 juta kali sebelum nak komen.sbb apa aku takot nak komen, sbb aku rasa aku x cukup bijak cam penulisnya.x nak ckp byk, kalau berani check this out:
http://hellioz.blogspot.com/

dude, dark half
lu kadang2 berbual macam keling gak
sekejap kanan
sekejap kiri
lu yg mane satu?
tu komen lu gwa bagi
ape yg sebenarnye lu fikir sekarang eyh?

sekejap cerdik
sekejap surface judgmental

xde pendirian ke?
i lol hard,
srsly~

gyahahahahahah~

Al said...

Juz one word


-EGO-

Irwan said...

aku harap Al, Dark atau sesapa saja jangan labelkan hellioz sebagai apa-apa...

mamat ni mamat Law. Dia akan gunakan ayat kau untuk rebattle hujah kau balik. Kepala hotak kita orang kebanyakan ni tak wired cam kepala hotak dia, jadi, kalau taknak terbakar, jangan main api, OK..

Kepada Hellioz, rilek la bro...ni cuma ruang maya jer, bukan kandang saksi ke haper...

Al said...

haha

ak pon tekena
adoyai

± said...

let hellioz has the last word.gua takde masa nak layan mamat perasan bagos camni

Irwan said...

dah senyap dah, kan? hehe

podeh3 said...

salam. ni je ker?
ingatkan pe hal la tadi..

1st.. nama blog ni pun da namanya aderberani. lau x berani nak kena komen ke ape ke.. ni cadangannya. bagi je email kat scuba jgn duk ggu blog aku ea. haha..

2nd.. satu lg, klu korang ni seorg yg positif patutnya mari la bersama-sama gunekan ayat yg bagus dan bersopan santun. kte kan org melayu. ke ade yg bukan melayu. xpe2, satu Malaysia kan. huhu..

3rd.. to scuba keep it up babe.. lancarkan serangan fasa yg ke-2 plak tuk adeberani. haha..

Irwan said...

dark, yang kat atas ni lah adik aku..

Al said...

konfem arini traffic scuba naik mencanak
komen kat sini da buat ko famous
lagi2 Dark

kipedap bro!
hahah

Anonymous said...

komen @podeh3 paling tak best..
fak la melayu!
cina tak sopan santun ke?
india tak sopan santun ke?
org vietnam tak sopan santun ke?
orang indonesia?
amerika? org belanda? org papua new guinea?

kenape mesti melayu je? fak kau racist!



kalau ko kate "kte kan manusia". itu aku terima! tapi ko kate "kte kan org melayu". kau mmg racist! dah dah! jgn samekan melayu ngn Islam pulak. ko jgn hina Islam.


heh!

Irwan said...

melayu is Islam dalam perlembagaan Malaysia. And orang Melayu itu kan mengutamakan budi bahasa...


orang tu tak rasis bila dia conscious dengan bangsa dia.

orang tu tak rasis bila dia ada terasa dengan bangsa lain..

orang rasis ialah orang yang melabelkan orang lain rasis.

hehehe. so, aku ni "abang-is" laaa?

Irwan said...

Al, aku rasa pun camtu gak. Tapi takat mana sangatlah trafik aku ni?...

± said...

aku malas la nak jenguk blog adik kau yg pemes tu, scuba.kang aku akan keluarkan ayat2 kurang cerdik pulak. tak pun dituduh gila trapik...best layan budak2 post-spm ni

jom rage against the tukangkomen!

podeh3 said...

salam..
en.ururules macam panas lebih je. huhu..
jgn salah faham, semua bangsa ade nilai sopan santun tetapi kebanyakan mereka yg bagi komen kat entry ni mojoritinya org melayu. org2 melayu biasanya terkenal dgn sifat lemah-lembut dan sopan santun. tak gitu en.ururules. heh3..

satu lagi tuk en.ururules, sebelum nak keluarkan fakta cuba buka kamus dewan bahasa dan pustaka apakah maksud rasict yg en.ururules cuba nyatakan di atas. setelah berpuas hati dgn pemahaman perkataan racist itu baru la mula memberi koman ea.(rasa macam borak dgn dak2 spm jer... heh3..)

podeh3 said...

owh.. lupe plak.. tahniah!!.. korang ni mmg blogger sejati r. teruskan usaha.. heh3..

Frodo Baggins said...

>>___<<

semua komen2 yg sexy aku tgok hahaha
okeh komen belog aku pulak .. keh3x
rilex2 semua ...

gaban vs gaban muncullah oltoroman

i'msosupernotcool said...

cool.
macam chatroom dah gaye berboraknye.

Anonymous said...

hellioz bodoh

Dark Half bangang

Obefiend bengong

Kah kah kah kah! Amek semua kena balun..cool la yer!

podeh3 said...

salam.. selamat hari jumaat.
ni apsal plak dgn mamat Anonymous duk ckp org bodoh, bangang dan bengong ni.. sebelum kte mengatakan sesuatu yg buruk tentang org lain baik cermin diri tu dulu sebelum berkata-kata. sebenarnya komen2 anda tu mencermin kan diri anda sendiri. ok2, dah tgk da muka tu kat cermin. skang cube tanya diri sendiri, sape yg bodoh, bangang dan bengong tadi. heh3..

info tuk rakan2 blog..
tahukah anda?..
sekiranya kte melemparkan kata2 yg berbau penghinaan kpd seseorg seperti bodoh tdi, perkataan tu akan berpaling ke muka sendiri tau. ha.. amacam.. xkan kte nak di labelkan bodoh, ataupun kte sendiri kasihani lah diri kte sendiri yg serba kekurangan dan mungkin bodoh jua. heh3..

xpe2. teruskan mengomen ea. huhu..

± said...

nak cukupkan 30 komen. baru gempak sial!
tukangkomen dah ada anon...ini menunjukkan blog tukangkomen dah mula pemes.bila lagi nak angkat satu batalion dtg sini?heow heow heow

Irwan said...

Aku harapkan semua entry semua orang akan menginspirasikan macam entry sebegini...

apa yang berlaku dalam perbincangan ini adalah klasik dalam dunia blogging di Malaysia. Orang datang bukan nak komen topik, tapi nak komen mamat yang bikin panas...

Blog KeretaMayat is one of such blog...

Anonymous said...

oh! sori en.podeh3.. aku salah interpret komen ko. dan mmg aku marah.
sebab statement ko walaupun tak berunsur racism.. tapi aku tetap mengutuk ekau sebagai racist.
sebab aku rase komen2 cam yg ko tulis tuh slalunye datang dari racist2 di meleisia. well. aku rase la. but thats the beauty of writings. we can write anything no? including a bitter hunch.
tapi sori. salah aku sebab tak dpt mengungkai obejktif utama komen ko.

"org2 melayu biasanya terkenal dgn sifat lemah-lembut dan sopan santun. tak gitu en.ururules."
tak ada bukti pun org melayu terkenal ngn sifat lemah lembut. TIDAK ADA BUKTI!
tell me en.podeh3.. ko kat public area. depan ko ade pintu. ko nampak ade orang nak masuk pintu tuh. ko tolong bukak pintu tak?
tell me en.podeh3.. ko kat McD. lepas makan ko kemas tak sampah2 letak atas tray. dan kemudian pergi buang? supaye org yg dtg kemudian tak payah rasa loya nak duduk kat meja yg kite tinggalkan.
tell me en.podeh3.. kalau ko nampak org buang sampah merata2 [contoh terbaik puntung rokok] ko tegur tak org yg buang sampah tu? walhal tong sampah ade 5 meter dr situ.

itu perihal budi en.podeh3
tak masuk bab bahasa lagi...

so kite terkenal dgn budibahasa? ye lah. terkenal ngn budibahasa sebab pura2 tunjuk kat org luar yg kite nih berbudi bahasa. padehal makna 'budi' pun kite taktau.. apetah lagi bahasa.

and u know full well the meaning of racist i inscribed to you. i dont need no dictionary to curse.

Anonymous said...

@irwan
"melayu is Islam dalam perlembagaan Malaysia. And orang Melayu itu kan mengutamakan budi bahasa..."

kalau begini perlembagaan Malaysia.. maka Malaysia bukan negara Islam. melayu is not Islam in the world of Islam. hina lah Islam itu kalau disamakan dengan Melayu yg hina nih? sebab melayu nih lebih hina dari cacing. Islam itu agung. Melayu cam bangsa2 lain. tak pernah kecapi keagungan.

dan orang melayu tak pernah mengutamakan budi bahasa melainkan ia membawa kebaikan kepada diri sendiri. sebab budi org melayu hanya pada dunia. budi org Islam itu menyeluruh. Islam itu bukan saje satu agama. Islam itu juge satu bangsa. dan bangsa terbaik antara semua. Melayu, Arab, Caucasian, Cina.. semua takkan setaraf dengan Islam.

ye.. Islam setaraf dengan semua. tapi semua tak setaraf dengan Islam. sile fahami betul2.

podeh3 said...

salam..

oh! sori en.podeh3.. aku salah interpret komen ko. dan mmg aku marah.
sebab statement ko walaupun tak berunsur racism.. tapi aku tetap mengutuk ekau sebagai racist. (ke ko yg racist ni en.ururules). sebab aku rase komen2 cam yg ko tulis tuh slalunye datang dari racist2 di meleisia (tulis nama negara sendiri pun malu, pe cer?). well. aku rase la. but thats the beauty of writings. we can write anything no? including a bitter hunch.
tapi sori. salah aku sebab tak dpt mengungkai obejktif utama komen ko. (xpe2, blaja lagi)

kepada en.ururules, sori anda di terima.
ni ade sedikit nasihat kpd en.ururules. don't judge the book by looking at their cover. satu lagi, klu x tau jgn malu bertanya nanti sesat jalan. ni ble da sesat duk marah2. ble da marah2 semua yg en.ururules tulis akan rasa diri sendiri yg betul. betul sangat la tu kan. heh3..

"org2 melayu biasanya terkenal dgn sifat lemah-lembut dan sopan santun. tak gitu en.ururules."
tak ada bukti pun org melayu terkenal ngn sifat lemah lembut. TIDAK ADA BUKTI!

nak bukti mcm mane klu diri sendiri yg da melayu pun perangai mcm en.ururules. heh3.. mcm bekas PM kte dato M kata melayu mudah lupa. lupa dgn budaya kte yg penuh dgn budi dan bahasa. biar muka x cantik tapi akhlak dan pertuturan kte cantik. baru la org ske dgn kte dan menyayangi akan en.ururules. huhu..

tell me en.podeh3.. ko kat public area. depan ko ade pintu. ko nampak ade orang nak masuk pintu tuh. ko tolong bukak pintu tak?

klu berkesempatan apa salahnya. kan tolong menolong tu amalan yg mulia. satu lagi, skang ni kat pintu2 yg ada kat Malaysia ni kan da ade sensor. tujuannya bagi memudahkan pak cik dan mak cik yg dtg dri kampung tuk masuk ke dalam tempat yg di tuju dan memudahkan lagi urusan nak buka pintu tdi kerana ramai org yg mcm en.ururules ni yg x bertimbang rasa. heh3..

tell me en.podeh3.. ko kat McD. lepas makan ko kemas tak sampah2 letak atas tray. dan kemudian pergi buang? supaye org yg dtg kemudian tak payah rasa loya nak duduk kat meja yg kite tinggalkan.

nak tanya sikit kat en.ururules, x pernah pegi mac D ke? klu x penah nanti kte keluar sama2 dan kte perhatikan apa yg berlaku selepas kte mentedarah tadi. ble da lapas makan, segala sisa2 makanan tdi akan di bersihkan oleh staf cleaner mac D. itu da termasuk dalam perkhidmatan yg di tawarkan kepada pengguna mac D. tapi klu en.ururules yg baik hati ni nak tolong kemas2 kan apa salahnya. kan tolong menolong amalan yg mulia dan dapat pahala. en.ururules tentu nak dapat pahala kan. ke x nak. xnak x pe la. huhu..

tell me en.podeh3.. kalau ko nampak org buang sampah merata2 [contoh terbaik puntung rokok] ko tegur tak org yg buang sampah tu? walhal tong sampah ade 5 meter dr situ.

ade tiga cara utk mengatasi masalah tu.
1. tegur sekiranya mampu. (klu berbadan kecil dan boleh di tegur)
2. tunjuk dgn akhlak. (ambil sampah tdi sambil sengaja menayangkan perbuatan di hadapan si pelaku tadi bagi dia blaja sesuatu.. itu pun klu di belajar la dari pe yg die lihat)
3. mendoakan mereka supaya berubah. (en.ururules doakan supaya beliau insaf dan saya akan amin kan.. amin)

satu lagi jgn kte berlagak sombong ea en.ururules. klu betul2 x tau maksud racist tu dan malas nak buka kamus taip je kat google. nama gne intenet tapi x kan sekadar tau komen dan wat blog ikut kepala sendiri je. heh3..

(en.ururules ni mcm baru pas spm je. sabar2.. heh3..)

podeh3 said...
This comment has been removed by the author.
podeh3 said...
This comment has been removed by the author.
podeh3 said...

haha.. selamat hari jumaat.
(marilah bersama-sama bersopan santun.)

Anonymous said...

@en podeh3

ko tak jawap soalan aku. ko jawab secare general. aku tak tanye secare general.

soalan1: aku tanye ko pernah tak bukak pintu untuk org lalu lalang? jawapannye adelah antara "tak pernah" dan "pernah".

soalan2: aku tau mcD ade cleaner. tapi kalau budi org melayu ni bagus. McD mesti tak perlu hire cleaner. kalau betul kite berbudi.. mesti kite kemas sendiri meja tu. walau ade cleaner sekalipun. soalan aku "ko pernah kemas meja makan ko tak?" kalau kemas meja depan mak mertua. sumorang pun buat. itu buat kerana org. bukan kerna Tuhan.

soalan3: well. dapat agak ape aku nak cakap?

so.. ko pernah buat?

atas ajaran Islam. aku buat semua tuh. aku bukan nak berlagak. tapi nak tunjuk result ajaran Islam tu. aku buat semua tuh bukan sebab aku 'rase' aku nih melayu. bukan. tapi nak menunjukkan yg budi bukan datangnye dari bangsa atau darah. budi bahasa itu datang dari hati. dari iman. dari ajaran yg betul. ajaran yg benar.

biarlah kau melayu macam mane pun. kalau yg mengajar kau erti kehidupan adelah seorang cannibal. atau pedophile. atau pemimpin yg bodoh dan tak beriman. hilang jugak budi ko. biarlah kau melayu macam mane sekali pun.

n u really dont get it about the cursing eh? takpelah. bagus jugak cenggitu. and i took my SPM 10 years ago.

kenape ko kate aku macam baru lepas SPM? sebab aku tulis macam ni? and here u said i was the one judging books by their covers?

melayu mmg mudah lupa. tapi seorang Islam tak pernah lupa. aku? aku berbangsa Nabi Adam.

Anonymous said...

dan kalau en.podeh amik SPM. mesti dah gagal. sebab jawapan tak kene ngn soalan. lol. eh.. luluskan?..

"nak bukti mcm mane klu diri sendiri yg da melayu pun perangai mcm en.ururules. heh3.. "

bukti saye yg "mmg tiade bukti org melayu yg berbudi bahasa." u said it yourselves.

en.podeh3 org melayu? adekah en.podeh berbudi bahasa? saye tau komen sini boleh tipu.. but.. really la.. en.podeh3 boleh tanye diri sendiri. en.podeh3 nih dari kalangan yg berbudi bahasa ke? tengok komen2 cam dah dapat agak. dalam komen2 en.podeh terhadap saye.. tade satu pun saye nampak berbudi bahasa. cume nampak lembut je. so kenape darah melayu encik tak membantu encik berbudi bahasa bile reply komen saye?

podeh3 said...

salam.

tahniah atas jawapan en.ururules yg sudah berubah kpd berbudi bahasa amalan yg mulia. en.ururules ni seolah2 mcm panas2 je. huhu..

pasal jawapan pernah ke tdk membuka pintu utk org yg lalu lalang tdk perlu lah saya menyatakan di sini sbb sekiranya saya berkata YA. ade pula yg kata saya ni riak. sekiranya saya berkata TIDAK. ade pula yg mengatakan saya sebaliknya. jdi jawapan saya sudah tentu apa salahnya. (ade jge sekali tu pak cik atan lalu depan aku secara kebetulan lalu dgn rasa senang hati aku membuka pintu.) heh3..

komen @podeh3 paling tak best..
fak la melayu!
cina tak sopan santun ke?
india tak sopan santun ke?
org vietnam tak sopan santun ke?
orang indonesia?
amerika? org belanda? org papua new guinea?

kenape mesti melayu je? fak kau racist!

melayu mmg mudah lupa. tapi seorang Islam tak pernah lupa. aku? aku berbangsa Nabi Adam.

adakah Nabi Adam mengajar kte sedemikian rupa?
mengefak bangsa sendiri jge adakah ajaran agama islam yg en.ururules anuti?
adakah en.ururules ni sekadar pandai berkata-kata?

atas ajaran Islam. aku buat semua tuh. aku bukan nak berlagak. tapi nak tunjuk result ajaran Islam tu. aku buat semua tuh bukan sebab aku 'rase' aku nih melayu. bukan. tapi nak menunjukkan yg budi bukan datangnye dari bangsa atau darah. budi bahasa itu datang dari hati. dari iman. dari ajaran yg betul. ajaran yg benar.

komen @podeh3 paling tak best..
fak la melayu!
cina tak sopan santun ke?
india tak sopan santun ke?
org vietnam tak sopan santun ke?
orang indonesia?
amerika? org belanda? org papua new guinea?

kenape mesti melayu je? fak kau racist!

atas ajaran Islam. aku buat semua tuh. aku bukan nak berlagak. tapi nak tunjuk result ajaran Islam tu.

adakah ini result ajaran islam itu?
dan adakah ini juga hasil SPM en.ururules sepuluh tahun yg lalu?

and i took my SPM 10 years ago.

skang da faham kenapa saya ckp seolah2 saya berckp dgn dak2 spm. sebab mereka ada jawapan tetapi main tangkap muat jer. ea la berckp main sedap mulut tanpa berfikir panjang. (ish3.. apalah salahnya bertanya dahulu kpd seseorg yg berpengalaman adakah kte berkata itu benar.)

satu lagi kpd en.ururules yg bijak dan pandai serta berbudi bahasa.

en.podeh3 org melayu? adekah en.podeh berbudi bahasa? saye tau komen sini boleh tipu.. but.. really la.. en.podeh3 boleh tanye diri sendiri. en.podeh3 nih dari kalangan yg berbudi bahasa ke? tengok komen2 cam dah dapat agak. dalam komen2 en.podeh terhadap saye.. tade satu pun saye nampak berbudi bahasa. cume nampak lembut je.

sekali lagi en.ururules juga bersetuju dimana berdasarkan penilaian encik tadi bahawa saya tidak berbudi bahasa seperti yg en.ururules nyatakan tetapi sekurang-kurangnya saya cuba jge menerapkan nilai2 berbudi bahasa seperti yg en.ururules mahukan. cuma nampak lembut je. kre ok la jge tu. (abis kembang hidung ni.. eh2, kat mana kte tadi.. heh3..) xde la saya lemparkan kata2 yg kurang disenangi oleh en.ururules. seperti contoh ni. eh, bodoh kah mamat ni melemparkan komen tanpa berfikir panjang? contohhhh.. (heh3..)

so kenape darah melayu encik tak membantu encik berbudi bahasa bile reply komen saye?
adakah saya masih bersalah kpd en.ururules. sekiranya ia. seribu kemaafan saya hulurkan kpd en.ururules yg secara terang-terangan sungguh berbudi bahasa dan mencerminkan seorg mukmin yg sejati.

owh, en.ururules ni panas2 ni ada masalah ker dgn bini? (klu da berkahwin la)
ker kena marah dgn sesape pagi tadi?
sekiranya tidak boleh atasi masalah tu. saya sedia membantu tuk kebaikan kte semua.
rakan2 blog juga turut boleh menghulurkan bantuan.

xpe2, usaha tangga kejayaan. teruskan usaha anda en.ururules.

podeh3 said...

rtm3 ade cite best. layan.. heh3..

Ka-Ching said...

wah incik scuba sgt hot la entri yg ni?
banyak yg dah tertinggal ni huiii....

ape pun kipidap la incik scuba!

± said...

perang dah tamat blom?

Irwan said...

dah-dah-dah..kang ururule dengan podehpodeh sekali aku lempang kang...pergi komen entry lain lak..sementara tu, bagi aku terjah ururu black letters tu..cam snow plak kat sini...

podeh3 said...

salam sabtu. haha.. ceduk yg jernih, buang yg keruh. garang gak en.irwan ni ea. huhu..
(cerita shin chan tadi klakar tul la. haha..)

podeh3 said...

owh lupa plak. mana ade perang la en.Dark Half. kami hanya berbicara dan bertukar-tukar pandangan. kami berkawan baik tau. x gitu en.ururules. heh3..

Anonymous said...

hahaha! betul2.. ok.. ok brenti..

sori tuan punye blog.. komen2 lari dari tajuk

Irwan said...

haaa...kan ke dapat kenalan baru, tu..maka saling add menge add la dalam efbi

Al said...

hahah
ak da tlambat ngupenye


da continue dkt fesbuk lom??hahah

Irwan said...

ko suker tengok orang gado, ke? kalau suka, baik ko belajar trolling dari effi anak saharudin dan kengkawan dia..diorang terrer

Al said...

errkkk...ak da tlanjur ek
ok sori abg scuba yg ensem
ak over xcited sket time ni

dah lah
komen pon da smp 50 lbh dah ni

podeh3 said...

salam..

action beam.. hahaha..

± said...

eksyen kamennn~~

podeh3 said...

salam..
Dark Half.. haha.. ko la ni. action beam lagi..

Neyra Shazeyra said...

HOT HOT *pandang dari jauh dan lambai tgn*

satu je, sekali aku interupt kang berduyun konco2 dia masuk campur. so tgk dr jauh je la wkakaka

Irwan said...

interuupt la...lagi duyun lagi baguih..kita kasi action beam semua...aku dah kaji dah fans dia. Yang mangkuk cuma 4 orang jer. Yang lain semuanya orang yang tak tau pun WTH is going on...

Al said...

c'mon neyra
bring them in

tuan rmh sedia menyambut dgn mesra
haha

podeh3 said...

salam..
Dark Half ko tgk la tu. tuan tanah pun da ber action beam. x kan ko nak ckp yg tuan tanah pun cam dak2 jugak kan. wakaka..

atan said...
kepada cik neyra shazeyra. lau die org brani nak komen da lama da die org komen kat sini. statistik komen kat atas pun menunjukkan org yg sama je bagi komen. setuju dgn ckp en.Irwan, Yang lain semuanya orang yang tak tau pun WTH is going on...

± said...

cik neyra ni kalau korang nak tau, antara blogger otai gak n penah jadi ratu SEO tapi aku tabik sama dia sbb x sombong

kalau dia action beam kat blog hellioz psl ni, sure ramai hellioz nye arse kissers dtg bekap...MIAHAHA

Ka-Ching said...

kipas susah mati neno neno neno~

± said...

podeh3,tuan tanah beraction beam tapi muke cam ganaz.bukan aku yg cakap tapi ada sorang reader blog aku email ckp dia takut nak terjah blog scuba sbb muke cam ganaz...ganaz ke?macam kanak2 sugus jer...

berbalik pada topik,aku melihat tukangkomen lebih kepada mengomen sesuatu entry secara matang,bukan rage membabi buta tapi approach yg digunapakai lain2 mengikut bahasa blog dan tahap IQ masing2.kalau salah,sila btolkan statement aku ye,tukangkomeng!

Admin said...

Memberanikan diri untuk komen entri tukangkomen . Bro , ayat lu power der . kihkihkih . Best.Best ;)P

Irwan said...

lu punya ayat lagi power, bro...

podeh3 said...

salam. da lama aku ponteng kelas. dgr cite hindraf mcm ade plan baik jer. heh3..

Irwan said...

hindraf nak bikin interlok. belakang kalo, sudah jadi interjoke...ok laa...takde ar boring prk sana sini jer...

Anonymous said...

Hello, I enjoy reading through your article. I wanted to write a little
comment to support you.

Feel free to visit my blog post - cellulite treatment cream

Anonymous said...

home remedies for tennis elbow tendonitis

Feel free to visit my web page tennis elbow treatment heat packs

Unknown said...

hollister clothing
christian louboutin outlet
tory burch flats
cheap oakley sunglasses
fitflops
juicy couture
michael kors outlet online
timberland boots
toms outlet
ed hardy clothing
coach outlet
oakley sunglasses
nike running shoes
celine
timberland outlet
pandora jewelry
michael kors outlet
louis vuitton bags
michael kors purses
adidas originals shoes
adidas ultra boost
christian louboutin outlet
coach outlet online
michael kors outlet
jordan retro
jordans for sale
oakley vault
retro jordans
toms shoes
gucci handbags
timberland boots
true religion jeans
air jordan 13
hermes handbags
cheap jordans
ray ban sunglasses
cartier watches
tiffany outlet
insanity workout
air jordans
20167.21wengdongdong

sosloughth said...

replica bags philippines hermes fake a9q31q7c62 replica bags online visit our website k6z10p1r09 replica ysl handbags replica kipling bags z9w19v0l69 replica bags gucci straight from the source a6c19p2k49 replica bags from korea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...