Saturday, December 4, 2010

Komen kepada: Lelaki Melayu Sekarang Agak Loser

 
Entry asal:

Dah soalan tanya harta ngan paras rupa kan? Aduhhh.. Hati suci sangat pun susah weyh. Ikut kesesuaian ah. Semua hati nak suci, belajar malas, kerja malas, lu bawak hati lu pergi GIANT apa barang lu boleh dapat? Gua rasa, pada zaman sekarang ni orang lagi memilih kebendaan dan apa yang di boleh dirasai. Sekarang mungkin lu orang sama sama belajar, berjanji sehidup semati, mengharungi liku liku kehidupan yang mendatang sambil berpegangan tangan. Gua rasa BULLSHIT. Bak datang mamat bawak Buggati Veyron menabur kekayaan kat awek lu orang, tengok gila tak gila awek lu orang? Gua rasa sebagai kaum perempuan, kita orang tak selfish. Tapi lebih memikirkan masa depan anak anak kita orang nanti. Bukan kah lebih terjamin? Mana ada perempuan taknak hantar anak kat private school, petang ada kelas piano dengan swimming, malam hantar mengaji dekat guru Agama terkenal, bagi kegembiraan dan kesenangan demi masa depan anak anak.

read more...



Salam Cik Eleena,

Oleh kerana Cik dah membakar, maka saya mencurahkan petrolnya. Saya suka dengan entry ini yang sarkastik tetapi direct. Saya setuju lelaki Melayu semakin kalah dalam perlumbaan untuk menyebarkan benih pembiakannya, berbanding lelaki dari bangsa lain. Satu sebab utama ialah rupa mereka yang lebih menyerupai Proto-Malay dari rupa Pan-Asian yang lebih eye-friendly. Sebab kedua ialah mereka takde material kerana saya juga setuju, tanpa material, macam mana kita nak dapat (pe)listik pembungkus barang keperluan rumah setiap bulan. Dan komen ini ditulis dari perspektif seorang perempuan MELAYU. Sebab tulah saya bagi salam, walaupun saya tak pasti Cik ni agama apa.

Lelaki Melayu kena ada substance. Kalau mereka takde strength, sekurang-kurangnya mereka kena ada stamina. Kalau mereka takde pickup, mereka kena ada top end. Kalau mereka takde rupa, mereka kena imbangi dengan ada reta. Tapi camner nak buat kalau dua-dua memang dah ditakdirkan takde? Terpakser lah berpuashati dengan pilihan makbapak atau andartu-andartu bekas mainan lelaki yang bereta.

Yang berduit pulak, dia tak main dengan pompuan Melayu. Sebab mereka ada kelebihan untuk memilih. Dan lelaki macam ni, biasanya hanya tertambat dengan pompuan Melayu yang betul-betul boleh MENUNDUKKAN dia. Ada yang tertunduk dek peribadi. Ada yang tertunduk sebab budi. Tapi ramai yang tertunduk dek you-know-what. Dan jenis ni, biasanya kawin lambat. Sebab mereka nak sample semua jenis daging yang ada dipasaran. Barulah bila kawin tu namanya 'settling down'. Sekiranya lelaki yang miliki benda ni yang menjadi keutamaan dalam pilihan Cik, maka Cik ni bakal berkahwin dengan LAKI orang atau orang tua. Jadi, jangan komplenlah nantik kalau tak puas, atau abang tak layan dengan secukupnya atau benda-benda batin yang berkaitan.

Sebab pompuan Melayu ni, demand tinggi, tapi habuk pun tarak. Benda basic macam memasak atau memastikan rumahtangga 'sedap mata memandang' pun masih fail. Wajah dan bau juga berubah setelah berkahwin. Takyah cerita la peranan di ranjang yang sekadar terkangkang tanpa sound effect. BUkanlah nak kata pompuan bukan Melayu tu bagus. Pengalaman saya, diorang ni kita takleh nak salahkan sangat sebab mereka memang nak kena ajar memasak ikut selera seorang lelaki Melayu. Atau berperangai cam orang Islam. Sebab pompuan Melayu pun dah tak macam Melayu, apa yang boleh kita harapkan dari mereka?

Kembali kepada topik, ini ialah soal mendirikan rumahtangga, saya percaya bahawa sebuah rumahtangga, sungguhpun dikepalai oleh si lelaki, memerlukan sokongan dan peranan dari semua pihak, dari suami isteri hinggalah ke makbapak. Sebab nobody's perfect. Dan bukan semua orang ada semua benda. Yang ada otak, kurang musclenya. Yang bermuscle pulak, kurang otaknya. Jangan anggap rumahtangga itu sebuah kapal dan menyandangkan semuanya di bahu Kapten. Anggaplah ia macam sebuah kompeni dan semua orang ada peranan dan KPI tertentu. Kerana ini ialah soal jodoh. Dan kita takkan tahu balak kita ni ialah jodoh kita, sehinggalah dia disahkan menjadi suami kita.

Dan bila dah kawin tu, sesamalah berjuang mengekalkan keharmonian rumahtangga itu. Bukan main tuding-tuding atau demand-demand. Nuff said.

26 comments:

Idalara said...

Yes...
akak sgt setuju dgn irwan..
hidup berumahtangga perlu ada give and take..bukan take saja..perempuan2 kena tanyakan diri sendiri kita ni perfect ke tak..bukan tak boleh memilih tapi biarlah kena pada tempatnya..

Ka-Ching said...

betul betul betul....(buat dgn gaye comel yer haha)

berpijak di bumi yang nyata sebelum mimpi tentang kayangan cewaaahhh~

± said...

macam tertekan jer cik eleena...nak dptkan jodoh yg perfect seperti yg diimpikan ramai perempuan agak mustahil nak2 dunia dah nak hampir expired cam sekarang.bagi aku,utk dptkan perfect education utk anak, tak perlukan hubby super wealthy yg berBuggati Veyron pun

in fact,tak perlukan kos yg tinggi mana kalau antar anak kat belajar kat sekolah tahfiz (yeah, this is a private skool that doesn't really kill ur pocket).insyaAllah bila dah ada Al-Quran invisible dalam hati,semua dia bleh conquer walaupun x pegi sekolah biasa or sekolah cina (lately ramai parents taksub nak antar anak sekolah cina kononnya anak jadi lebih pandai sbb syllabus berbeza dan homework byk tahap melampau).

aku kagum dgn kisah sorang remaja tahfiz yang cuma belajar 2 tahun syllabus sekolah biasa just to sit for SPM n now he's holding MBBS

bila Quran dah boleh hafal sekali maknanya,ilmu2 yg lain tu senang sgt nak absorb.x payah susah2 nak pegi conservative private skool yg mahal giler sampaikan terpaksa sesak otak memikirkan kat mana nak cari hubby yg poket tebal lagi beriman.itu sume fairy tales, mungkin ada, tapi 1:1,000,000,000,000 HAHAHA!

aku ni cakap je cambagus,kawen blom, anak pun takde.sila abaikan kalau korang rasa annoyed dgn pendapat aku

podeh3 said...

salam sabtu. haha..

angan2 tu penting, dgn berangan2 die org akan berusaha tuk mencapai pe yg die org angankan. ttp jgn la sekadar berangan2 je. ukur baju sendiri dulu sebelum nak buat sesuatu keputusan. ni diri sendiri pun duk ter wa lu lagi. ini kan pula nak dapat hubby yg ade kete Buggati Veyron.( contohhh... ni mesti jdi panas lagi kang nih. hehe..)

satu lagi menurut kata Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah bahawa tuk mendapat kan sesuatu kte kena berdoa kpd Allah. dgn cara tu mudah-mudahan doa kte di terima olehNya. (bleh gak doa nak dapat hubby yg berkete Buggati Veyron tdi tapi biase la ble da dapat muka plak yg kureng ttp doa kte makbul tau).

bese la kpd kaum hawa risau nanti akan nasib anak2 mereka (tentu la mak cik risau nanti nak bagi anak makan ape?). skang cuba tanya diri sendiri, nak hubby yg berkete Buggati Veyron ke atau hubby yg berakhlak mulia spt Nabi Muhammad S.A.W. ? agak2 anda ble anak da besar nanti, mana satu yg cemerlang? yg berkete Buggati Veyron ke yg berakhlak mulia spt Nabi Muhammad S.A.W.

kte keliru dgn diri kte sendiri. keliru dgn kehendak dan keperluan. marilah kte berbudi bahasa amalan yg mulia. heh3..

khairul marhaen said...

pompuan skrg mmg pandai memilih dan ramai jugak yg salah pilih..tu sebab ramai yg kawin lari dgn jantan lombok,negro dan lain-lain lelaki bertaraf antarabangsa..hahaha

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
he he he

Irwan said...

anyway, semua ada taste dan obejctive semasing dalam hal ini... ini cuma pandangan aku ajer...

podeh3 said...

salam...

mana owner punya blog ni x reply pun. heh3..
a little bored here.. heh3..

Al said...

owner da blk rmh
hving time with family
dia on9 kat cc masa update blog je...

ak plak tlg jwb
sori klo salah info scuba
hehe

podeh3 said...

salam..
Al bukan onwer yg ni la. owner kpd terfaktab r. objektif kehadiran ni ialah tuk merungkai segala persoalan yg bermain di fikiran semua blogger yg telah membaca en3 dari terfaktab tempoh hari. huhu..

lau jumpa Cik Eleena kim salam eh. cakap kat die salam maal hijrah. heh3..

podeh3 said...

err...

atan said...
salam awal muharam la podeh3.
waka waka(mean playground by nina).

abu said...
betul3. huhu..

± said...

podeh3...i know who's behind that mask~ XD
kemungkinan besar tuan artikel telah terfaktab

nice waka waka here. let's play action beam!!!

podeh3 said...

Dark Half... ok2 lets play action beam..

atan said...
i wanna play too..

podeh3 said...
ok2.. action beam.

ali said...
how about me?

atan said...
ya2 let play together.. action beam.. (ish3.. teruk dak2 ni kan. waka waka..)

Al said...

salam podeh3,

owh sori slh jwb
maybe cik elena xpenah dtg sini lg kot
xpasan link scuba bg
bz sgt tuh..heheh
juz bersangka baik

podeh3 said...

betul3... bukan pe, kami semua kaki blog rindu akan sentuhan penulisannya di sini. huhu..

Irwan said...

takde ah...abang besar dah pesan pada mereka jangan layan bebudak kat blog ni sebab semunya kaki gaduh..maybe aku akan buat blog satu lagi tajuknya carik pasal.blogspot.com..

podeh, dark dan Al dijemput sebagai writer..

Kita bikin panas ini alam...

podeh3 said...

salam..
bagi komen cam bagus bleh la. lau nak wat blog, peh malas gler.. hehe..

Elena Reeney said...

salam semua,

sorry ah, dah perasan link ni tapi nak membaca tu agak kurang masa sedikit. maklumlah xberapa nak penting. hahaha.

It was the other side of my point of views sayangness sekalian. Elena Reeney lari sedikit dari my prev personal blog because i used to write in English or I,U bagai. So this time biar gua-lu, baru terfaktab.

Apa yang gua coretkan di entry tersebut ialah pandangan realiti. dari pandangan gua. lu tulis dari pandangan lu. memang ah macam tu. Apa ke gila gua nak tulis satu buku mengikut pandangan berbeza beza? lu boleh tulis apa lu nak, sama jugak ah macam gua.

gua tulis berlandakan realiti weyh. semua orang 'aim' untuk terbaik. sama gak lu. gua hanya maksudkan kat sini tentang tanggungjawab lelaki. gua rasa lelaki sekarang terutamanya melayu kena lebih peka dan maju ke hadapan. menjadi yang terbaik. itu macam kata kata suntik semangat la weyh.

yang bezanya, gua buat version perempuan. lu pulak buat version lelaki. apa adehal?

benak betul la.

ok ah bye.

Anonymous said...

salam

pada aku lah aku memang setuju deng
an entry elena nih. bukan apa ada yang dicakapkan adanya betul.

pada pandangan aku lah. maksud cik elena dalam entry dia tu perempuan bukan nakkan lelaki sekaya macam sultan brunai. cukup sekadar mempunyai keje yang tetap, gaji yang stabil (tak perlu riban-riban cukup untuk menanggung anak bini) boleh bagi anak bini tempat berlindung, boleh sekolahkan anak-anak.


kalau lelaki yang tak da keje tetap, duit pun tak dak. hidup sendiri pun tak boleh nak tanggung. mak pak adik beradik pun x terbela. macam mana nak pulak nak tanggung anak bini nanti?? takkan nak suruh bini pulak yang tanggung pembelajaan rumah. tak kan bini pulak yang sediakan rumah kereta bagai kannn.. kalau macam tu lebih baik tak payah ada laki, semua bini nak sediakan. betul tak?? ingat senang ke nak hidup sekarang?? semua benda memerlukan duit. masuk tandas awam pun bayar 20 sen. air suam pun baya 20 sen. macam mana nak hidup kalau tak dak duit. pikir dekat situ jelahh. kau sanggup ke tengok anak bini kau hidup susah di sebabkan kau?? bini hanya boleh tolong mana-mana yang tak cukup ja yang termampu. takkan semua nak letak atas bahu bini pulakkann.

ha lagi satu kalau kau tak boleh nak tanggung anak orang. korang ingat mak pak dia orang bagi ka anak dia kawen dengan laki yang tak da masa depan?? tentu-tentu kene reject lahh. penat2 dia besakan anak dia tiba-tiba kawen hidup susah dengan korang. tak ke sedih mak pak dia kann.

"Sebab pompuan Melayu ni, demand tinggi, tapi habuk pun tarak. Benda basic macam memasak atau memastikan rumahtangga 'sedap mata memandang' pun masih fail. Wajah dan bau juga berubah setelah berkahwin. TAKPAYAH CERITA LA PERANAN DI RANJANG YANG SEKADAR TERKANGKANG TANPA SOUND EFFECT. BUkanlah nak kata pompuan bukan Melayu tu bagus. Pengalaman saya, diorang ni kita takleh nak salahkan sangat sebab mereka memang nak kena ajar memasak ikut selera seorang lelaki Melayu. Atau berperangai cam orang Islam. Sebab pompuan Melayu pun dah tak macam Melayu, apa yang boleh kita harapkan dari mereka?"

ha yang ni pulak aku betul rasa tak puas hati. kalau korang lelaki-lelaki sebok mempertikaikan perempuan tak reti masak tak reti kemas rumah. apa terkangkang tak dak sound effect?? nampak sangat hang ni kalau nak kawen disebabkan sex. lepas bini hang dah longlai hang cari lain. hahaha. macam mana pulak lelaki. dah betul-betul ke iman korang tu?? dah betul-betul ke korang boleh jadi imam untuk solat berjemaah untuk anak bini korang?? dah betul2 bila jadi ketua keluarga boleh bawa anak bini korang ke pintu syurga?? dah betul2 ke korang boleh bimbing anak bini korang pada jalan yang betul???? ha jawablah.. jangan dok mengata perempuan sangat nohh..

ok ni ja aku nak komen.

Ka-Ching said...

manusia mn de yg same. series LOLz!

ramai yg aku jmpe calon suaminye "asl dapat" gara2 kesilapan lalu..
pastu yg demand bagai nak rak plak last2 kawen ngn lelaki yg xkeje lg sbb CINTA.
ade gak yg kawen lariiiiiii...

so xkire la sape yg jadi suami/isteri korang yg penting korang tau kat mn salah silapnye..sile2 la tegur dgn cara baik okke?

nk bini cantik? wangi? belikan la baju/pepium sbg hadiah...pastu ckp la "abg suke la syg pakai cantik2 wangi2 selalu.."
kompom bersemangat nk jage penampilan.

senang kan? kan? kan?

SERIES LOLZ! hahahahahahahaahaha

podeh3 said...

salam..
haha.. betul3.. semuanya betul. tadi tuan mangsa blog pun da setuju ni sekadar pandangan beliau dan di sokong pula oleh mamat Anonymous. tambahan pula, tuan tanah ni pun da mmg lama setuju..

by tuan tanah...
"anyway, semua ada taste dan objective memasing dalam hal ini... ini cuma pandangan aku ajer..."

dan masing2 ade cara yg tersendiri tuk luahkan pandangan dgn keunikan yg berbeza mengikut pemahahan dan pengalaman. pandangan itu juga boleh di pengaruhi oleh peristiwa2 hitam seperti pernah couple dgn balak yg cam hampeh ataupun dapat couple dgn minah selekeh. gambaran negatif tu juga menjadi faktor atau langkah yg baik tu kte semua atasi di sini. cam mak atan penah cakap kat aku. rambut sama hitam, hati lain2, kata mak atan kepada ku.

lelaki dan perempuan sebenarnya saling memerlukan. yg menarik di sini, cara penyampaian setiap individu meluahkan pandangan masing2. (haha.. gelak aku membaca en3 mangsa dan tuan tanah..

tetapi yg menghairankan kte semua perkataan sebegini "benak betul la." yg banyak membantu pemahaman mereka2 yg membaca. huhu..

Elena Reeney said...

"benak betul la" di asingkan dari comment utama dengan mmbuka line baru.

ianya ditujukan pada comment comment di atas yang lebih kepada menunggu gua membalas untuk keadaan menjadi lebih 'hot'.

adakah entry entry di copy paste dan di komen semula untuk memanjangkan perbalahan? gua baca semua comment comment di entry entry blog ni.
jadi gua dapat kesimpulan.

tuan tanah tulis, nnti ada lah anak anak kecil yang tunggu di ruangan komen untuk mentroll balik apa yang dihujahkan. lagi panas kalau penulis asal jadi berapi dan seterusnya.

isu abang besar pun sama. gua xpayah tunggu abang besar bagi green light ke tak.

jadi puas hati anda anda semua?

Anonymous said...

Laa...memang puas pun...Cik tak puas ke?

Kan dah cakap jangan memilih sangat...

Trolley

podeh3 said...

salam..

sharing is caring.

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1649248593820

± said...

salam cik elena,

kalau ko 'betol2' baca semua komen,kita tak troll entry2 yg tak patut ditroll

una berry said...

semua ni terpulang kepada individu
setiap individu ada peranan masing2
mungkin kalau dah pernah terkena tu akan lebih2 berhati2 lepas ni.or fobia. or takut. or apa2lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...