Monday, January 31, 2011

Komen kepada: MAKAN DALAM



Entry asal:

sedutan dari salah satu cerita P ramlee:

 mak, dalam dunia ni kalau kita baik hati, kita jujur, tak mau cakap banyak, kita akan dipijak, mak. tetapi, kalau kita bohong, menipu, meninggikan diri, orang pandang mulia pada kita, mak. sekarang mak pilih, satu antara dua. mak suka prani beginikah? atau suka prani menjualkan kehormatan prani kah? '


...


aku suka. dan bersetuju. sandiwara dunia.

baca lagi kat sini


Salam Azreen,

Dalam hal menamakan blog, aku rasa nama blog kau ni salah satu nama yang cool. Sometimes the reflection lies pun dasat jugak. Sekali dapat lak kau buat entry makan dalam ni. Pergh. Tersedak makcik yang tengah makan rojak mee depan aku ni. Risau anaknya menepuk belakang makcik tu.

Kalau zaman  P.Ramlee lagi dah ada orang yang siap bagi mesej camtu dalam movie, kita sesama duduk dan bayangkanlah apa jenis dunia yang sedang kita berada di sekarang. Nak idup kengkadang, kita bukan saja terpaksa jadi macam prani, bahkan terpaksa menjadi tekong yang mempromosikan orang-orang yang macam prani. Buatkan ia jadi satu industri pulak. Nak idup maaa. Dah alang-alang berdosa, biar sampai ke tingkatan ke tujuh.

Kadangkadang kefedapan hidup membuatkan kita jadi keliru dengan apakah erti kemurnian, taat setia atau kejujuran. Kesabaran dibalas dengan fitnah, kebaikan disalah anggap sebagai menunjuk-nunjuk sehingga membuat si pembuat baik pun berpikir dua kali samada patutkah dia melakukan tanggungjawab sosialnya demi menjaga hak orang lain yang tergantung pada mereka. Atau diam dan teruskan hidup msaing-masing dendiam.

Untungnya pada prani beliau hanyalh sebuah watak dalam cerita P ramlee yang akan habis riwayatnya setelah habis movie itu nanti.
Cuaknya ialah kesedaran akan keberadaan kita akan bersama dengan kita selama nyawa dikandung badan...

Pepehal pun, nice blend antra makan dalam dengan penghargaan kau kepada  balkis, tina dan mastura sebab menemani kau dalam perjalanan itu. Cool tak jadi fotografer ni?

4 comments:

BonekadalamChermin said...

salam

hai irwan

terima kaseh atas kunjungan
dan untuk entri istimewa ini

...

it's a good thing to ponder

ia bagus kalau kita kenal siapa diri kita dan x perlu bersusah untuk nak jadi org lain

:)



.

Irwan said...

tapi, sementara nak mengenal tu, kita teruskan dengan main lupa-lupa...dan jadi orang lain...

Dark Half said...

aku selalu anggap female photographer sebagai seseorang yg cool, as i look at our local female guitarist/songwriter

Irwan said...

aku rasa semua lelaki admire dengan female fotografer kot?

hehehe

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...