Friday, April 8, 2011

Blog untuk Tok Sheikh Abdullah




Dan untuk blog kesufian, blog Sufimas ialah blog yang diselenggara oleh rakan seguruku. Ia merupakan penghargaan anak-anak murid kepada Tok Sheikh Abdullah dari Kampung Petai Bubus, Terengganu. Kali terakhir aku pergi sana lebih kurang 4 tahun lepas. Taktaulah Tok Sheikh dok sana lagi ke idak. Tapi trust me: Kengkadang series aku terasa macam Tok Sheikh ada kat sebelah, ushar aku. Kengkadang rasa macam dia jentik telinga aku. Hehe. Takdelah.

Bila aku rindu, biasanya aku akan tengok gambar-gambar Tok kat dalam blog ni. Dan biasanya air mata akan mengalir. Taktau apasal. Tak caya cuba korang try.

Kelebihan blog ini ialah shoutboxnya. Ada masa-masanya, mamat-mamat yang kurang kasih sayang akan datang dan tunjuk pandai kat blog tersebut dengan troll di shout box. Anak-anak murid Tok Sheikh akan ada yang bertukar menjadi Kamen Rider, Hang Tuah atau jembalang tanah bila Tok Guru atau tarekat mereka diperlekehkan. Tapi biasanya, perbalahan atau diskusi mereka akan berakhir dengan kebaikan sebab semua yang berborak dalam tu, otai-otai belaka. saja jer buat klaka, tu.

Cumanya, sekarang, bebudak seperguruan yang lain lebih suka lepak kat FB menyebabkan blog tersebut makin bersawang. Aku pernah bertempik kat admin blog ni dulu suruh selalu updatekan kuliah atau quote dari Tok Sheikh, tapi last-last, aku pulak yang kena ban dari shoutbox mereka. Dahlah nak komen dah disabled kan. Haisshh. Camacam...

Anyway, banyak pesanan dalam blog ini yang agak heavy namun berguna kepada mereka yang salik. Harus diingat, segala apa jenis benda yang kita BACA, haruslah kita pelajari dan dalami melalui prektikel BERGURU, sebelum mengamalkannya. Jangan baca, buat assumption, try tengok jadi ke idak. Memang tak terbang der...Khurafat ader...Hehehe.

Apapun, aku suka quote dari Tok Sheikh:


"...hanya pestol yang REAL saja, pelurunya mengena...mu nak kena polish lagi..." katanya sambil menekan dada area jantungku. Sampai sekarang aku masih terasa....Adusss...

7 comments:

yes said...

syekh ni tarekat xbetul....jangan ikut

Irwan said...

hahaha...

IDEOLOGI WALI said...

IKUTLAH GURU TARIKAT YANG DAH SAMPAI DAN MAMPU BERKOMUNIKASI DENGAN TUHAN.. YANG TAK SAMPAI MARTABAT TERSEBUT TAK LAYAK JADI GURU MURSHID DALAM TARIKAT W/P ADA SERIBU MURID..

Dalam Kitab Sirrul Asrar Fi Ma Yahtahju Ilayhil Abrar muka surat 15. Muhyiddin Shaikh Abdul Qadir Jilani menyuruh TALKIN ZIKIR DARI SEORANG WALI MURSHID YANG MENDAPAT ILMU LADUNI..

“Untuk menghasilkan basyirah manusia mengambilnya dari ahli basyirah dengan mengambil talkin dari seorang wali murshid yang telah berkomunikasi di alam lahut”

Irwan said...

ideoloji wali: Benar..

Faiz said...

sesat ni. mane ade manusia yang boleh berhubung cmtu dengan Allah. syirik ni. khurafat. jgn ikut lagi. Mane ade wakil tuhan. Allah itu satu. Bertaubatlah, Astaghfirullahalazim. Aku dapat tau pasal ni sbb bapak aku dah jadi murid dia. Aku pelik n aku siasat. Semua org bagi pndapat ni sesat.

Anonymous said...

Assalamualaikum.

Saudara ada dapat izin dari Sheikh Abdullah untuk paparkan foto beliau dlm blog saudara ni?

Jika tiada kebenaran dari Sheikh, saya rasa lebih eloklah utk saudara remove kan foto Sheikh dari blog ni.

Terima kasih.

yanmaneee said...

golden goose
adidsas yeezy
curry shoes
jordan shoes
cheap jordans
supreme t shirt
supreme
yeezy boost 350
canada goose
yeezy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...