Monday, January 3, 2011

Mengarut 101 (kelas satu Mawar-1)


Sebagai seorang guru, aku tak lari dari kesilapan sebagai manusia dalam halhal pilih kasih. Aku cuba lari dari berprejudis: suka atau benci tanpa sebab. Tapi sejak bila pula hubungan antara manusia, seistimewa hubungan antara seorang murid terhadap gurunya, yang padaku sesuci embun pagi, mula tercemar dek kemaruk emosi duniawi? Ahhhh...Biarkan saja. Mereka yang tak memahami katakataku ini boleh ke sana atau ke sini. Namun buat masa ini, biarlah aku perkenalkan siapa diriku:


Cikgu Kak Ching$
Sayalah 'cikgu ganti' kamu hari ini. Biasanya cikgu mengajar abangkakak kamu di tingkatan lima, tapi sebab cikgu habibah meletup...

(muridmurid ketawa)

Eh! Meletup pulak. Bersalin...Maka, cikgu terpaksalah menggantikan tempat beliau buat seminggu ni sementara menunggukan cikgu kelas kamu yang baru : Cikgu "Kak Ching", kembali dari postpartum.
Dark Half

(muridmurid angkat tangan. Lagi ramai dari kelas Tingkatan 5 tempat aku mengajar subjek Mengarut 101. Aku risaukan masa depanku dalam sekolah yang muridnya banyak tanya, ni...)

Kamu. Sapa nama kamu dan kamu layan apa?



Podeh-Podeh-Podeh
"Nama saya Dark Half. Saya berdarah emo. Saya ada abang kat Tingkatan 6 stengah. Saya tak boleh jawab soalan kedua sebab ia against my religious belief"

[Aku risau. Aku tenung budak tu. Tak nampak mukanya sebab tersembunyi di sebalik asap rokok. Dia masih berdiri. Aku kaku...]

"Cikgu, sebelum saya mengundurkan diri, maafkan saya jika saya bertanya: postpartum tu apa?"


(muridmurid lain ketawa berdekahdekah. Aku pun tak paham apa yang lawaknya)


"Postpartum dalam konteks lawak cikgu tadi ialah berpantaaaang" jawab seorang budak pompuan kiut bertudung. Aku assume dia kiut walaupun aku sekadar melihatnya dari belakang sedangkan dia sedang merenung laptopnya.

 

Nama awak sapa?

 

Chirpy Chummy seorang pemalu..
"Chirpy Chummy, cikgu"

Baiklah. Cik Chirpy anak Chummy, sebutkan nama tiga rakan sekelas awak yang tak hadir pada hari ini.


"Err. Podeh3, Al, dan anonymous"



 






Kenapa mereka tak datang?


"Oooo..? E-niii kerja engkorang masa ponteng sekolah, yer?"









bersambung...

7 comments:

Pena Marhaen said...

Nasib baik den dah abih sekolah...hehe

eszol said...

then...?

Irwan said...

Pena Marhaen: Jangan ingat dah habis sekolah, anda dah selamat...Cerita masih bersambung lagi...hehehe

Eszol: ...then tunggu lah esok...

~* chirpy_chummy *~ said...

bahahahahaa...

ptut la menantok semacam je pg ni..ade klas rupenyeee..

sy nk sambung jawapan sy cikguuuuu...
*sambil angkat2 tgn nk menjawab*

"podeh3 x dtg sbb mndi sungai - podeh sgt katenye..terpaksa berendam lelama atas nasihat doc.. AI x dtg sbb pnjat gunung - terserempak dgn puteri gunung ledang..tu pasal xmo blk lg tu.. anon x dtg sbb sesat jln - abes sume blog dia redah, smp x jupe jln pulang cikgu!"

Along Tapa said...

cenggini kena pakai topeng amuk ni kalo taknak kena panggil dengan cikgu ganti...hahaha

Gorengbaek - Lagenda Melayu: Pemberontak yang disanjung

Hangit habis dah - Cik Miamans kata aku frust peringkat tinggi..otak ko!!

Dark Half said...

cikgu ganti x kira pakai topeng ke, tutup muka ngan asap rokok ker...dia main panggil jer..

laa...bila cikgu kak-ching meletup? tau2 dah berpostpartum. rasa cam baru nmpak je 2-3 hari lepas kat kelas 1 Anggur

Ka-Ching said...

kenape aku yg jadik cikgu? ggg

abis laaaa.....

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...